Lean Challenge

Lean Challenge

Mager en efficiënt

Een goede vertaling van Lean is mager. Een magere organisatie is gezond en heeft geen overtollig vet. Hoge onnodige voorraden met gereed product of halffabricaten, medewerkers die zich druk maken om zaken die een computer zo over kan nemen, het is allemaal ongezond en overbodig vet. De ruimte van een bedrijf kan vaak veel beter gebruikt worden voor een efficiënte productie. Medewerkers lopen dagelijks tegen voor hen onlogische dingen aan en zijn vaak enthousiast om hier verbetering in aan te brengen. Het mes snijdt dus aan twee kanten. De medewerkers worden betrokken en komen met initiatieven en ideeën. Die betrokkenheid verhoogt vervolgens de productiviteit weer. Samen werken we hier aan die vitale en snel wendbare organisatie!

Veel trajecten stranden

Je bent geïnteresseerd in Lean Management, of je hebt gehoord over de mooie en tastbare resultaten bij andere bedrijven. Misschien heb je wel eerder ervaring opgedaan met Lean. Dan weet je vast ook wel dat niet iedere poging om een bedrijf ‘Lean’ te maken succesvol is. We zien maar al te vaak dat kostbare en lange Lean trajecten mislukken of niet volledig worden uitgevoerd. Jammer van alle moeite. En dat niet alleen, het demotiveert de medewerkers én de ondernemer.

Wel succes behalen

Wij hebben een succesvolle historie bij het implementeren van Lean. Tuurlijk, iedere situatie vraagt om maatwerk. Maar dat wil niet zeggen dat er geen rode draad in de implementatie zit. Sterker nog: veel gemeenschappelijke punten komen in elk traject terug. We hebben al deze punten uitgewerkt in de Lean Challenge. Een bewezen standaardaanpak met bovendien volop ruimte voor maatwerk.

Duidelijk op voorhand

Door onze standaardaanpak weet je exact waar je aan toe bent. Je weet wat je kunt verwachten wat de investering in tijd betreft. In het traject blijft er vanzelfsprekend ruimte voor maatwerk. Want: alleen als de aanpak bij je onderneming aansluit, halen we samen het gewenste resultaat.

In 100 dagen Lean

Een succesvolle implementatie van Lean management is niet ingewikkeld. We presenteren overzichtelijke en herkenbare stappen die we samen tijdens de invoering doorlopen. Dit geeft jou en je collega’s een stevig houvast. We houden het simpelweg bij ‘de vijf stappen van Lean’.

Je eerste principiële keuze

Welke weg we ook volgen, op voorhand moeten we een principiële keuze maken: wil je het hele bedrijf gelijktijdig Lean maken, of kies je ervoor om een afdeling of bedrijfsonderdeel voorop te laten lopen? Welke van de twee keuzes de beste is, hangt af van jouw verwachtingen. Verwachtingen van snelheid en opbrengst, en van middelen en tijd die je vrij kunt maken. Want je primaire proces moet natuurlijk gewoon doorgaan. Uiteraard adviseren we je bij de keuze die je maakt.

Afdeling 1 Afdeling 2
Maand 1 Kick-off
Maand 2 Training
Maand 3 Training Kick-off

Pilaarbenadering: Sneller resultaat, maar niet bedrijfsbreed

Afdeling 1 Afdeling 2
Maand 1 Kick-off  Kick-off
Maand 2 Training  Training
Maand 3 Training Training

Platformbenadering: Optimaal draagvlak bedrijfsbreed, wel langzamer

Programmamanagement

Een cruciaal onderdeel van de invoering en verankering van Lean is projectmanagement. Natuurlijk kun je dat aan ons overlaten, maar we hebben eigenlijk een beter voorstel. Verankering betekent dat je straks zonder steun Lean verder kunt. Daarom moet het programmamanagement niet bij ons, maar bij jouw medewerkers liggen. Wij kijken mee en leggen steeds meer verantwoording bij je mensen neer. Zij rapporteren elke week aan jou. Op deze manier blijft iedereen op de hoogte van de vorderingen. Jij, je medewerkers, het management en wij.

Kick-off

Zomaar beginnen met Lean is niet raadzaam. Het levert vragen op bij medewerkers. Waarom is het nodig? Doen we het dan niet goed? Waarom zou ik dit (nog) doen? Hoe dan ook, het gewenste draagvlak creëer je niet en het is de vraag of er dan genoeg van is om zonder veel problemen succesvol Lean te implementeren.

Beter is het om het hele bedrijf in te lichten over het hoe en waarom? SmitDeVries doet dit bij voorkeur top-down.

Allereerst wordt directie en management volledig op de hoogte gebracht van de te nemen stappen. Samen met het management worden de overige collega’s ingelicht. Het resultaat? Binnen je bedrijf staan mensen positief ten opzichte van de challenge. We hebben er samen zin in!

Training

Met de kick-off hebben we draagvlak gecreëerd. Nu gaan we via een training de kennis en vaardigheden versterken, die nodig zijn om de vervolgstappen uit te voeren. De training is tweeledig. We organiseren voor het hele bedrijf een Lean game. Tijdens deze game ontdekken medewerkers op een interactieve manier de kernwaarden van Lean en wat daar de voordelen van zijn. Daarnaast krijgt het leidinggevend kader een verdiepingstraining.

Deze training bevat de volgende onderdelen:

  • Een herhaling van de kernwaarden en begrippen van Lean Management;
  • De toegevoegde waarde in de ogen van je klant;
  • Lean tools, toegespitst op je bedrijf of een specifiek onderdeel. Wat houden ze in? Hoe pas je ze toe?
  • Lean leiderschap;
  • Lean strategie;
  • Lean implementatie.

Aan het eind van de training stellen de deelnemers een plan van aanpak op. Samen maken we een plan op maat voor jouw bedrijf. Zo weet je zeker dat alle onderdelen aan bod komen.

Wie bepaalt je waarde?

Iedere klant bepaalt dagelijks de waarde van diensten en producten die hij aanschaft. Het oordeel van je klant is essentieel voor je bedrijf. Wij vinden het opmerkelijk dat veel bedrijven producten, diensten of werkwijzen veranderen zonder te overleggen met de klant. We zien vaak dat dit averechts werkt. Iets wat in jouw ogen een verbetering is, kan voor een klant de plank volledig misslaan.

Deze klantwaarde is de basis voor de Lean Challenge. We gaan samen met jou een groep klanten en prospects selecteren en ondervragen. Wij gebruiken onze veelbeproefde methode om erachter te komen waar jouw bedrijf kan verbeteren in de ogen van je klanten.

Dat doen we op basis van onze beproefde onderzoeksmethode voor klantwaarde. De resultaten geven ons inzicht in waar je bedrijf kan of misschien wel moet verbeteren.

Opstellen van je waardestroom

De waardestroom is een procesmatig inzicht in je bedrijf. Waar voeg je waarde toe? Waar wordt er veel verspild? Waar is het niet duidelijk wat de werkprocessen zijn? Welke mensen zijn in de praktijk bij welke processtappen betrokken en zijn dit er niet te veel? Dit zijn vragen die we bij het opstellen van de waardestroom samen beantwoorden. En dat niet alleen. We doorlopen deze stappen zó, dat jij in het vervolg zelf je waardestroom kunt analyseren.

Flow creëren

Wat betekent ‘flow’? Een bedrijf zit in een flow als het werk lekker loopt. Bedrijfsonderdelen draaien soepel en werken goed met elkaar samen. Binnen een afdeling kan er ook sprake zijn van een flow. Medewerkers zorgen ervoor dat degene na hen in het proces altijd verder kan en niet stil komt te staan. Dit kan alleen als deze medewerker op tijd zijn informatie krijgt. Kortom een flow is een gesmeerd dynamisch proces.

Het belangrijkste (horizontale) proces

Bij een bedrijf in een flow gaat de meeste aandacht uit naar de horizontale as. Langs deze as beweegt de klant. Het is de weg die je klant door het bedrijf volgt. De weg naar jouw product of dienst. De snelste weg gaat langs een rechte lijn. De weg die je klant af legt, zou zo recht mogelijk moeten zijn. Anders gezegd: je product of dienst beweegt zich snel en zonder moeilijkheden door je bedrijf. Daarom stellen we dit horizontale proces centraal in het bedrijf. Heeft je bedrijf meerdere afdelingen met verschillende managers? Misschien moeten ze wel anders gaan samenwerken om dit proces nog beter te ondersteunen.

Misschien is dit bij jou allemaal prima geregeld, dat kan. We kijken dan ook per bedrijf wat er moet gebeuren. Een onderdeel dat wel bij ieder bedrijf terugkomt, is orde en netheid. Dit is binnen Lean management de basis. We draaien een programma waarin we iedere medewerker stimuleren om hun eigen werkplek netjes te maken en te houden. Dit zorgt voor een efficiënte werkwijze. Want (schrik niet): een medewerker besteedt gemiddeld 10 tot 20% van zijn tijd aan zoeken.

Van push naar pull

Wanneer koop je in? Zorg je voor een voorraad, zodat je snel kunt schakelen? Of ga je pas inkopen als je klant een order heeft geplaatst? En in dat laatste geval, kun je dan snel genoeg leveren? We kijken samen of je kosten kan besparen. Maar we kijken ook naar de snelheid van je processen. Wat kan vlotter en efficiënter? De klantwaarde die we eerder hebben gemeten stellen we hierin centraal.

Lean Challenge smitdevries

Lean is nooit af

Je hebt Lean ingevoerd. Daarvoor heb je tien verbetertrajecten doorgevoerd. Je bent Lean vind je zelf. Deels is dat waar en je bent zeker op de goede weg. Maar het hele principe van Lean is dat je bedrijf in staat is om zichzelf continu te verbeteren. Kortom: Lean is nooit helemaal klaar.

Dat continu verbeteren kan op een eenvoudige en gestructureerde manier. Wij maken vaak gebruik van de ‘Kaizen’ methode. Dit zijn acht eenvoudige stappen die nooit langer dan vier weken duren.

Doe het zelf

Wij leiden jou en je medewerkers op om zelf verbetertrajecten te begeleiden. Dat doen we ‘on-the-job’ zodat we tijdens het traject elke vier weken de waardestroom kunnen verbeteren. Het hangt natuurlijk geheel van jouw bedrijf en situatie af welke methode we kiezen. Los van de methode kijken we ook naar je bedrijfsstructuur. We helpen je om die zo in te richten dat je continu kan blijven verbeteren. Kortom: wij geven je de methodes en structuren om jezelf Lean te laten blijven.

Geloof jij in de Lean methode maar weet je niet waar je moet beginnen? Vul hieronder je gegevens in, dan nemen wij contact met je op.

+ Voor we beginnen

Je eerste principiële keuze

Welke weg we ook volgen, op voorhand moeten we een principiële keuze maken: wil je het hele bedrijf gelijktijdig Lean maken, of kies je ervoor om een afdeling of bedrijfsonderdeel voorop te laten lopen? Welke van de twee keuzes de beste is, hangt af van jouw verwachtingen. Verwachtingen van snelheid en opbrengst, en van middelen en tijd die je vrij kunt maken. Want je primaire proces moet natuurlijk gewoon doorgaan. Uiteraard adviseren we je bij de keuze die je maakt.

Afdeling 1 Afdeling 2
Maand 1 Kick-off
Maand 2 Training
Maand 3 Training Kick-off

Pilaarbenadering: Sneller resultaat, maar niet bedrijfsbreed

Afdeling 1 Afdeling 2
Maand 1 Kick-off  Kick-off
Maand 2 Training  Training
Maand 3 Training Training

Platformbenadering: Optimaal draagvlak bedrijfsbreed, wel langzamer

Programmamanagement

Een cruciaal onderdeel van de invoering en verankering van Lean is projectmanagement. Natuurlijk kun je dat aan ons overlaten, maar we hebben eigenlijk een beter voorstel. Verankering betekent dat je straks zonder steun Lean verder kunt. Daarom moet het programmamanagement niet bij ons, maar bij jouw medewerkers liggen. Wij kijken mee en leggen steeds meer verantwoording bij je mensen neer. Zij rapporteren elke week aan jou. Op deze manier blijft iedereen op de hoogte van de vorderingen. Jij, je medewerkers, het management en wij.

+ Kick-off
en training
Kick-off

Zomaar beginnen met Lean is niet raadzaam. Het levert vragen op bij medewerkers. Waarom is het nodig? Doen we het dan niet goed? Waarom zou ik dit (nog) doen? Hoe dan ook, het gewenste draagvlak creëer je niet en het is de vraag of er dan genoeg van is om zonder veel problemen succesvol Lean te implementeren.

Beter is het om het hele bedrijf in te lichten over het hoe en waarom? SmitDeVries doet dit bij voorkeur top-down.

Allereerst wordt directie en management volledig op de hoogte gebracht van de te nemen stappen. Samen met het management worden de overige collega’s ingelicht. Het resultaat? Binnen je bedrijf staan mensen positief ten opzichte van de challenge. We hebben er samen zin in!

Training

Met de kick-off hebben we draagvlak gecreëerd. Nu gaan we via een training de kennis en vaardigheden versterken, die nodig zijn om de vervolgstappen uit te voeren. De training is tweeledig. We organiseren voor het hele bedrijf een Lean game. Tijdens deze game ontdekken medewerkers op een interactieve manier de kernwaarden van Lean en wat daar de voordelen van zijn. Daarnaast krijgt het leidinggevend kader een verdiepingstraining.

Deze training bevat de volgende onderdelen:

  • Een herhaling van de kernwaarden en begrippen van Lean Management;
  • De toegevoegde waarde in de ogen van je klant;
  • Lean tools, toegespitst op je bedrijf of een specifiek onderdeel. Wat houden ze in? Hoe pas je ze toe?
  • Lean leiderschap;
  • Lean strategie;
  • Lean implementatie.

Aan het eind van de training stellen de deelnemers een plan van aanpak op. Samen maken we een plan op maat voor jouw bedrijf. Zo weet je zeker dat alle onderdelen aan bod komen.

+ Bepalen
waarde

Wie bepaalt je waarde?

Iedere klant bepaalt dagelijks de waarde van diensten en producten die hij aanschaft. Het oordeel van je klant is essentieel voor je bedrijf. Wij vinden het opmerkelijk dat veel bedrijven producten, diensten of werkwijzen veranderen zonder te overleggen met de klant. We zien vaak dat dit averechts werkt. Iets wat in jouw ogen een verbetering is, kan voor een klant de plank volledig misslaan.

Deze klantwaarde is de basis voor de Lean Challenge. We gaan samen met jou een groep klanten en prospects selecteren en ondervragen. Wij gebruiken onze veelbeproefde methode om erachter te komen waar jouw bedrijf kan verbeteren in de ogen van je klanten.

Dat doen we op basis van onze beproefde onderzoeksmethode voor klantwaarde. De resultaten geven ons inzicht in waar je bedrijf kan of misschien wel moet verbeteren.

+ Waardestroom
opstellen

Opstellen van je waardestroom

De waardestroom is een procesmatig inzicht in je bedrijf. Waar voeg je waarde toe? Waar wordt er veel verspild? Waar is het niet duidelijk wat de werkprocessen zijn? Welke mensen zijn in de praktijk bij welke processtappen betrokken en zijn dit er niet te veel? Dit zijn vragen die we bij het opstellen van de waardestroom samen beantwoorden. En dat niet alleen. We doorlopen deze stappen zó, dat jij in het vervolg zelf je waardestroom kunt analyseren.

+ Flow creëren

Flow creëren

Wat betekent ‘flow’? Een bedrijf zit in een flow als het werk lekker loopt. Bedrijfsonderdelen draaien soepel en werken goed met elkaar samen. Binnen een afdeling kan er ook sprake zijn van een flow. Medewerkers zorgen ervoor dat degene na hen in het proces altijd verder kan en niet stil komt te staan. Dit kan alleen als deze medewerker op tijd zijn informatie krijgt. Kortom een flow is een gesmeerd dynamisch proces.

Het belangrijkste (horizontale) proces

Bij een bedrijf in een flow gaat de meeste aandacht uit naar de horizontale as. Langs deze as beweegt de klant. Het is de weg die je klant door het bedrijf volgt. De weg naar jouw product of dienst. De snelste weg gaat langs een rechte lijn. De weg die je klant af legt, zou zo recht mogelijk moeten zijn. Anders gezegd: je product of dienst beweegt zich snel en zonder moeilijkheden door je bedrijf. Daarom stellen we dit horizontale proces centraal in het bedrijf. Heeft je bedrijf meerdere afdelingen met verschillende managers? Misschien moeten ze wel anders gaan samenwerken om dit proces nog beter te ondersteunen.

Misschien is dit bij jou allemaal prima geregeld, dat kan. We kijken dan ook per bedrijf wat er moet gebeuren. Een onderdeel dat wel bij ieder bedrijf terugkomt, is orde en netheid. Dit is binnen Lean management de basis. We draaien een programma waarin we iedere medewerker stimuleren om hun eigen werkplek netjes te maken en te houden. Dit zorgt voor een efficiënte werkwijze. Want (schrik niet): een medewerker besteedt gemiddeld 10 tot 20% van zijn tijd aan zoeken.

+ Van push
naar pull

Van push naar pull

Wanneer koop je in? Zorg je voor een voorraad, zodat je snel kunt schakelen? Of ga je pas inkopen als je klant een order heeft geplaatst? En in dat laatste geval, kun je dan snel genoeg leveren? We kijken samen of je kosten kan besparen. Maar we kijken ook naar de snelheid van je processen. Wat kan vlotter en efficiënter? De klantwaarde die we eerder hebben gemeten stellen we hierin centraal.

Lean Challenge smitdevries
+ Continu structureel
verbeteren

Lean is nooit af

Je hebt Lean ingevoerd. Daarvoor heb je tien verbetertrajecten doorgevoerd. Je bent Lean vind je zelf. Deels is dat waar en je bent zeker op de goede weg. Maar het hele principe van Lean is dat je bedrijf in staat is om zichzelf continu te verbeteren. Kortom: Lean is nooit helemaal klaar.

Dat continu verbeteren kan op een eenvoudige en gestructureerde manier. Wij maken vaak gebruik van de ‘Kaizen’ methode. Dit zijn acht eenvoudige stappen die nooit langer dan vier weken duren.

Doe het zelf

Wij leiden jou en je medewerkers op om zelf verbetertrajecten te begeleiden. Dat doen we ‘on-the-job’ zodat we tijdens het traject elke vier weken de waardestroom kunnen verbeteren. Het hangt natuurlijk geheel van jouw bedrijf en situatie af welke methode we kiezen. Los van de methode kijken we ook naar je bedrijfsstructuur. We helpen je om die zo in te richten dat je continu kan blijven verbeteren. Kortom: wij geven je de methodes en structuren om jezelf Lean te laten blijven.

Geloof jij in de Lean methode maar weet je niet waar je moet beginnen? Vul hieronder je gegevens in, dan nemen wij contact met je op.

Contact

Wil je meer informatie? Vul dan hier je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wel zo makkelijk!


Bedrijven en organisaties hebben steeds meer moeite de snelle veranderingen in de maatschappij bij te benen. Toch is dit nodig om te overleven. SmitDeVries is een adviesbureau dat kiest voor een persoonlijke benadering op basis van drie pijlers: Business (organisatieadvies), People (persoonlijke- en teamontwikkeling) en Academy (online leren). Wij kennen de vraagstukken waar jij mee te maken hebt en hebben de experts in huis die jou helpen jouw organisatie toekomstproof te maken.