Strategisch management

Strategisch management

Strategisch management is meer dan alleen vooruitkijken en plannen maken.

Herken je dit:

  • “We moeten binnenkort weer naar de strategie kijken. Maar de sessies van de vorige jaren zijn weggegooid geld geweest. We zijn eigenlijk altijd hetzelfde blijven doen.”
  • “Die heidagen zijn altijd gezellig en we hebben goede ideeën. Alleen van de uitvoering komt weinig terecht.”

Strategie is de manier waarop middelen worden ingezet om doelen te bereiken. De doelen bepaal je door om je heen en vooruit te kijken. Wat gebeurt er in de markt? Hoe kan ik me onderscheiden? Hoe ziet de toekomst eruit? Welke trends zijn er? Dit zijn belangrijke vragen bij bepaling van je strategie.

Veel bedrijven zijn op zoek naar een duurzaam voordeel ten opzichte van hun concurrenten. Daarbij kijken ze intern naar hun sterktes en zwaktes. Extern analyseren ze hun kansen en bedreigingen. Heb je eenmaal je strategie gekozen, dan is die bepalend voor alle beslissingen voor de komende jaren. Kortom: een strategie geeft richting.

Een strategisch plan in jouw organisatie doorvoeren

Een strategie succesvol implementeren bestaat uit vier stappen.

  1. Vertaal de strategische ideeën naar kenmerken (maatstaven).
  2. Operationaliseer de ideeën om de strategische doelen te kunnen realiseren.
  3. Monitor en leer.
  4. Evalueer de strategie en pas deze zo nodig aan.
Strategisch Management_smitdevries

Bij stap 1 kies je je focus. Welke keuzes ga je maken? Wat ga je als eerste doen? Wat is de belangrijkste stap? Kortom: waar ligt jouw focus? Als je weet welke ideeën je als eerste wilt gaan uitvoeren kun je ze operationaliseren. Dit is stap 2. Je maakt je doelen werkbaar en je vult ze in. Daar hoort een financiële en een capaciteitsbegroting bij. Als de strategie geïmplementeerd is, kom je bij stap 3. Volg wat er gebeurt nadat je de strategie doorgevoerd hebt. Leer van deze gebeurtenissen voor een volgende implementatie. Neem deze zaken mee naar stap 4, de evaluatie. Werkt je strategie? Is je strategie toereikend? Zo nee, pas hem aan of bedenk een nieuwe.

Falende doelen

Als je strategie niet uit de verf komt, komt dat vaak doordat jouw onderliggende doelen niet zijn gehaald. Je moet een duidelijk verschil maken tussen strategie en tactiek. Het is moeilijk om een visie te vertalen naar je medewerkers. Als zij niet weten waarvoor ze werken, kunnen ze een eigen invulling aan de doelen gaan geven. Daarom zijn heldere doelen essentieel. Doelen die niet voor meerdere uitleg vatbaar zijn.

Wij hebben veel ervaring in de begeleiding van organisaties naar een nieuwe strategie. Van strategiebepaling en -vaststelling, tot implementatie, wij helpen je in het hele proces. Wij zijn onafhankelijk en dagen je uit om kritisch te zijn op jezelf en je bedrijf. Ga een stap verder dan je de afgelopen jaren gedaan hebt.

Meer informatie

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Of wil je een keer vrijblijvend in gesprek om te bespreken wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Dat kan via telefoonnummer +31 (0)572 362008 of info@smitdevries.nl. Je kan je gegevens ook hieronder invullen, dan nemen wij contact met jou op.

Contact

Wil je meer informatie? Vul dan hier je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wel zo makkelijk!


Bedrijven en organisaties hebben steeds meer moeite de snelle veranderingen in de maatschappij bij te benen. Toch is dit nodig om te overleven. SmitDeVries is een adviesbureau dat kiest voor een persoonlijke benadering op basis van drie pijlers: Business (organisatieadvies), People (persoonlijke- en teamontwikkeling) en Academy (online leren). Wij kennen de vraagstukken waar jij mee te maken hebt en hebben de experts in huis die jou helpen jouw organisatie toekomstproof te maken.