Communicatie brengt je resultaten dichterbij

SmitDeVries
Het strategisch management proces

Je bent goed van start gegaan in 2018. Je hebt namelijk bedacht wat je wil bereiken. Vanuit een krachtige innerlijke overtuiging heb je deze doelen SMART gemaakt. Je handelt daarbij tenminste vanuit je inner stance (je fundament). En je hebt bij voorkeur er een bewuste keuze in gemaakt om een succesvol leider te zijn gelet op je plannen. Dat is immers een basisvoorwaarde voor jouw succes het komende jaar.

Geef je koers een podium: Maak het belangrijk

Hoe nu verder? Of zijn we er al? Waarschijnlijk niet! Er vanuit gaande dat je een ambitieus plan hebt opgezet voor je bedrijf, businessunit en of afdeling/team, moet je anderen binnen je bedrijf daarin mee nemen. In het meest ideale geval is iedereen direct doordrongen van het nut en de noodzaak van je plannen. De praktijk is alleen vaak anders. Helemaal wanneer je ook nog hebt besloten om te gaan meten op (tussentijdse) resultaten die gekoppeld zijn aan je doelstellingen. Dit kan bedreigend overkomen. Toch zeggen wij: doen!

Hoe ga je dan wel verder? Het allereerste wat je moet doen is je plannen, noem het je koers, heel belangrijk maken. Dat doe je door de consequentie(s) te benoemen. Dit zijn bij voorkeur positieve prikkels voor je organisatie en je medewerkers. Maar misschien voel je dat niet zo. Je denkt bijvoorbeeld dat je beter kunt stoppen met een project/bedrijfsonderdeel, als je het komend jaar geen succes hebt. Zeg dat dan ook gewoon.

Zie je koers als een project, maak het zichtbaar

Het tweede dat je doet is je koers verpakken in een project. Een project heeft een begin- en einddatum en is er om een bepaald doel te bereiken. Een project heeft ook een naam en bij voorkeur een logo. Samen maakt dat je nieuwe koers tastbaar voor jezelf en je medewerkers. Je kunt je project organisatie breed aftrappen en daarin je koers(wijziging) doornemen en consequenties benoemen. Je kunt daarnaast binnen je organisatie over het project communiceren door beeldmateriaal te maken. De kracht van visueel management wordt namelijk nog te vaak onderschat. Wat we zien, bepaalt voor het grootste gedeelte ons gedrag en dus daarmee ons succes.

Meet en bespreek structureel je voortgang

Denk daarbij bijvoorbeeld  aan banners bij de personeelsingang, een communicatiebord in de fabriek of op de afdeling. Maak ook gebruik van projectnieuwsbrieven en/of het vieren van tussentijdse resultaten bij de vrijdagmiddagborrel. Je kunt het project ook gebruiken voor het houden van structurele projectoverleggen met je management om de voortgang op acties te bespreken. En om de planning van in te zetten acties met daaraan gekoppeld de te plannen capaciteit/inzet van medewerkers te bespreken.

Zo helpt het project je om steevast acties in te zetten en te voltooien. Doormiddel van je KPI’s (kritische prestatie indicatoren) houd je tenslotte bij of je de gewenste resultaten bereikt. Het bedenken van KPI’s helpt je om je koers en de weg naar het bereiken van je doelstellingen heel tastbaar te maken. Is het nog lastig om deze KPI’s te bedenken? Dan is het waarschijnlijk ook voor anderen nog moeilijk om ECHT je koers te adapteren en zodoende proactief het juiste te doen in hun werk. Steek dus voldoende tijd in het opzetten en visueel maken van KPI’s.

Meer weten?

Is je koers duidelijk? Weet je hoe je doelen te bereiken? Heb je een concreet plan om je collega’s te betrekken zodat zij je koers adapteren? Wij staan je graag vrijblijvend bij met raad en daad. Bel gerust met +31 (0)572 362008 of stuur je mail naar info@smitdevries.nl. Of bekijk het Management Performance Program.

Deel dit bericht

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar boven