De strategie die écht werkt – deel 2

SmitDeVries
De strategie die écht werkt - deel 2

In het eerste artikel heb je kunnen lezen over de eerste stappen om te komen tot een concrete strategie waar je in de praktijk de vruchten van plukt. Door te starten met het formuleren van jouw eigen ambities en vanuit deze kaders lange termijn doelstellingen te formuleren heb je de eerste stap daartoe gezet. Je hebt vervolgens de juiste mensen binnen jouw organisatie betrokken om te komen tot SMART lange termijn doelstellingen voor jouw organisatie. Hieronder lees je over de volgende stappen om jouw strategie te laten werken.

Praktische tip 5: Ga van lange termijn naar korte termijn-doelstellingen.

Wanneer je samen met sleutelfiguren in jouw organisatie concrete lange-termijn doelstellingen hebt geformuleerd is het raadzaam om deze te vertalen naar concrete, wederom SMART, doelstellingen voor het komende jaar. Op die manier maak je de strategie immers wederom een stap concreter en tastbaarder voor jezelf en jouw medewerkers. Het is uiteraard belangrijk dat er een koppeling is tussen de lange en kortetermijndoelstellingen.

Praktische tip 6: Maak duidelijk wat er anders is na het komende jaar.

Wat is er anders als jouw bedrijf voldoet aan de kortetermijndoelstellingen. Wat zien jij en jouw medewerkers dan? Waarom is dat prettig? Hoe merk je verschil? Het is goed om hier met jouw team over te “fantaseren” en om zo deze gewenste situatie helder te omschrijven. Een mooi voorbeeld is dat een ondernemer omschrijft dat zijn accountmanagers elk iedere week tenminste drie gesprekken hebben doordat relaties daar om vragen. Dat past bij zijn doelstelling om 100% businesspartner te worden van zijn top 30 klanten.

Praktische tip 7: Bedenk acties om tot de gewenste situatie te komen.

Als stap 6 (praktische tip 6) is omschreven dan kun je (samen met sleutelfiguren) bedenken wat je concreet moet gaan doen om daartoe te komen. Welke veranderingen ga je doorvoeren? Welke projecten zijn daar eventueel voor nodig? Kan jouw organisatie het zelf, of is externe ondersteuning gewenst? Maak elke activiteit zo concreet mogelijk door elke stap uit te rafelen in concrete behapbare stappen. Door dit te doen is jouw strategie omgezet naar concrete acties in een vooraf bepaalde tijdsspanne.

Praktische tip 8: Maak een planning voor alle concrete acties.

Nadat bekend is welke acties je gaat uitzetten in de komende periode is het raadzaam om deze acties daadwerkelijk te plannen. Maak jezelf en of medewerkers verantwoordelijk voor elk van de taken. Zie erop toe dat taken tijdig worden uitgevoerd en dat je tevreden bent met het resultaat. Haak waar mogelijk aan bij verandermethoden, bijvoorbeeld uit de Lean-management aanpak, om snel en effectief resultaat te behalen. Plan tot slot ook in dat jij jouw planning aanvult nadat het jaar bijna verstreken is. Zo weet je nu al zeker dat je straks de goede lijn voortzet en jouw strategie met doelstellingen waar zult maken.

Wil je meer weten over het opzetten van een concrete strategie die écht werkt, neem dan gerust vrijblijvend contact op.

Deel dit bericht

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar boven