De strategie die écht werkt

SmitDeVries
De strategie die écht werkt - deel 2

Je bent ondernemer of manager. Je houdt ervan om elke dag praktisch bezig te zijn. Je vraagt zich echter ook af waartoe alles dient. Welke kant moet jouw bedrijf nu op? Eerdere pogingen om de stip op de horizon te zetten en koers te bepalen leverden niet veel op. Hoe zorg je er nu toch voor dat jouw bedrijf een koers kiest én er naar gaat handelen? Hoe zet je de automatische piloot van jouw bedrijf uit, zodat mensen bewust gaat handelen ten gunste van jouw klanten en de winstgevendheid?

In een reeks van 2 artikelen geven wij jou graag 8 concrete tips om te komen tot een strategie die in de praktijk werkt. De eerste vier tips lees je hieronder.

Praktische tip 1: Begin met je eigen ambities.

Als verantwoordelijke ondernemer/manager sta je voor jouw zaak. Voor jou als eigenaar is het logisch dat je mag bepalen wat de koers van het bedrijf is. Jouw intenties en ambities zouden daarin mee moeten wegen. Voor managers met een opdracht van de directie/ondernemer geldt dat eigenlijk niet anders. Het is in beide gevallen belangrijk dat jij je kunt vinden in de koers die het bedrijf vaart. Een valkuil in de praktijk is dat de koers wordt bepaald zonder hier veel rekening mee te houden. Het algemene bedrijfsbelang staat dan voorop. Op zich goed, maar wanneer dat in de praktijk betekent dat de ondernemer of manager er diep in zijn hart geen draagvlak voor heeft, komt er niet veel van de strategie terecht. Om die reden is het zinvol om eerst vast te stellen wat deze ambities en drijfveren zijn om vervolgens kaders te scheppen voor de te bepalen koers. Zo zijn de stuwende kracht in de organisatie en de te bepalen koers op voorhand opgelijnd.

Praktische tip 2: Werk van kaders naar doelstellingen.

Een goede strategie is bekend bij iedereen binnen jouw organisatie. Bij voorkeur betrek je ook een aantal sleutelfiguren bij het opstellen ervan. Dat is immers positief voor het draagvlak voor deze strategie en daarmee de snelheid van implementatie. Een valkuil in de praktijk is echter dat groepen medewerkers er niet onderling uitkomen. Persoonlijke belangen kunnen een rol spelen, maar vaker nog is het gewoonweg onduidelijk wat de denkrichting moet zijn. De gestelde kaders blijken niet helder genoeg. Het is daarom raadzaam om niet alleen kaders te stellen, maar tevens lange termijn doelstellingen waarvan jij als ondernemer/manager vindt dat deze behaald moeten worden. Lange termijn doelstellingen gaan over resultaten die jij als ondernemer/manager wilt zien in een periode van 3 tot 6 jaar. Deze “persoonlijke” doelstellingen kun je vervolgens verder concretiseren met jouw medewerkers tot lange termijn doelstellingen voor de organisatie (tip 4).

Praktische tip 3: Doe het niet alleen.

Wellicht weet je erg goed wat de koers van jouw bedrijf zou moeten zijn en verwacht je van jouw medewerkers geen nieuwe en of afwijkende inzichten te krijgen. Is het dan toch nodig om hen te betrekken? Het antwoord is een volmondig “Ja”. Wanneer je formeel en informeel belangrijke medewerkers (sleutelfiguren) betrekt bij jouw missie, visie en strategie stimuleer je de betrokkenheid en daarmee draagvlak. Het principe “Go slow to go fast” gaat hier zeker op. Het kost je meer tijd om de strategie te formuleren. Het naleven ervan, daar waar het om gaat, gaat echter veel beter. Moet je dan al jouw medewerkers betrekken? Dat hangt af van de situatie. Het kan handig en waardevol zijn alle medewerkers een keer te betrekken, door bijvoorbeeld één startsessie te beleggen. Vind je dat niet wenselijk of is dit praktisch onmogelijk, kies dan bewust voor medewerkers die op sleutelposities functioneren en of die informeel een belangrijke rol spelen. Zij kunnen dan vanuit deze rol of functie een ambassadeur zijn om ook andere medewerkers te stimuleren zich te committeren aan de strategie. Je hebt na het doorlopen van deze tips een concrete missie en visie. De strategie is vervolgens hoe je daar invulling aan geeft.

Praktische tip 4: Maak het vanaf de start concreet.

Jij gaat bij voorkeur met de sleutelfiguren in jouw organisatie aan de slag om jouw gedragen bedrijfsstrategie tastbaar te maken. Dat doe je door deze te vertalen naar lange termijn doelstellingen. Eerder las je al dat deze doelstellingen moeten passen bij jouw eigen doelstellingen en ambities. Een grote valkuil bij het opstellen van doelstellingen is dat deze vaag blijven. Vage doelstellingen zijn multi-interpretabel en daarmee gedoemd te mislukken. Medewerkers kunnen zich onvoldoende focussen op het gewenste resultaat. Stel dus bij voorkeur lange termijn doelstellingen op door deze SMART te maken. SMART staat voor (1) Specifiek, (2) Meetbaar, (3) Acceptabel, (4) Realistisch en (5) Tijdsgebonden. De doelstelling “verbeteren van de concurrentiepositie” is daarmee vaag. Concreet wordt deze wanneer je deze doelstelling omzet naar “Voor 31-12-2019 marktleider worden op het gebied van <uw dienstverlening> door het realiseren van drie nieuwe patenten voor 31-12-2018 die voor tenminste 30% omzetstijging zorgt bij de vijf grootste klanten.

Het tweede deel van dit artikel lees je hier.

Wil je meer weten over het opzetten van een concrete strategie die écht werkt, neem dan gerust vrijblijvend contact op.

Deel dit bericht

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar boven