De vakantie-eureka, oppakken of niet?

SmitDeVries
De vakantie-eureka oppakken of niet

“Ja, ja net terug van vakantie… hoe het was? Heerlijk! Helemaal even tot rust gekomen en ook mijn notitieboekje weer volgeschreven met goede ideeën die we dit komend half jaar echt gaan neerzetten!”
Herkenbaar? Vakanties staan er bij ondernemende mensen om bekend dat vanuit relatieve rust nieuwe kansen zich openbaren. En bij kansen horen oplossingen in termen van (nieuwe) producten en diensten of het anders organiseren van de werkzaamheden om het zo voor de bestaande klanten weer een stapje beter te doen.

Niet doen..

Prima toch? Niet wanneer er vanuit enthousiasme direct allerlei acties worden uitgezet. Vanuit veranderkundig perspectief kan dit al niet helemaal handig zijn, medewerkers/collega’s moeten immers wel doordrongen zijn van de noodzaak tot veranderen wil iets kans van slagen hebben. Belangrijker nog is echter dat een eigen “eureka-momentje” zomaar eens niet kan aansluiten bij de wensen en beleving van je klant. Als mensen zijn we immers geneigd om te denken binnen onze eigen kaders, ontstaan door opvoeding, opleiding en ervaring. Ook je eureka-moment wordt binnen die kaders gevormd. En wat nu als er straks niemand profiteert van je goede idee? Klanten nemen het nieuwe product en of dienst niet af en of de verandering die je wil zien binnen je eigen organisatie komt niet van de grond. Verspeelde tijd en energie!

Wel doen…

Hou je het dan beter maar bij gedachten op papier? Nee, dat is uiteraard ook zonde. Lees de volgende bewezen aanpakken voor als je respectievelijk een innovatie op het spoor bent, je organisatie wilt aanpassen of misschien wel iets heel nieuws wilt opzetten. Innovatie: Ineens heb je het, een nieuw product/dienst dat de ranken van je organisatie gaat versterken! De uitdaging is natuurlijk om je product en of dienst te realiseren en bestaande en nieuwe klanten hiervoor te interesseren. Welke risico’s loop je dan? Praktijkvoorbeelden laten het volgende zien:i. Het uitwerken van mooie ideeën strandt door de waan van de dag die na de vakantie weer ontstaat. Het uitwerken heeft geen/onvoldoende draagvlak binnen het bedrijf. Iemand mocht er tijd aan spenderen, maar het kreeg geen projectstatus met een duidelijke opdrachtgever en deadline. De energie om het idee te realiseren ebt weg en het idee raakt uiteindelijk vergeten.ii. Het idee maakt anderen enthousiast. Eén of meerdere medewerkers gaan er vol overtuiging mee aan de slag. De eerste resultaten lijken veelbelovend, waardoor nog meer mensen zich betrokken voelen. Het wordt nu onduidelijk wie de eigenlijke eigenaar is van de innovatie? Tevens komen er steeds meer verwachtingen die al dan niet met elkaar stroken. Wat begon met een klein idee wordt te groot waardoor de organisatie het moeilijk kan blijven verwerken. De voortgang wordt steeds minder en uiteindelijk neemt een ander nieuw idee de aandacht over.iii. Een derde risico is dat het idee 100% uitgewerkt wordt alvorens een (interne) klant er profijt van mag hebben. Dat klinkt misschien goed, maar kan funest zijn. Innovatieprojecten die lang duren kunnen ervoor zorgen dat het momentum gemist wordt voor een marktintroductie. Daarnaast kan een ver doorontwikkeld product en of dienst zomaar niet aansluiten bij klantwensen. Tijdig de klant betrekken heeft veelal de voorkeur.Wanneer je de organisatie wilt aanpassen moet je vooral het volgende niet uit het oog verliezen:iv. Veranderen kan altijd, maar wanneer mensen betrokken zijn zul je aandacht moeten schenken aan het “moeten, willen en kunnen”. Het klinkt misschien onlogisch, maar in de praktijk worden nog al eens gewoon opdrachten gegeven: “Vanaf vandaag doen we het anders, namelijk…”. Geen draagvlak gecreëerd, waardoor de gewenste verandering of traag ingevoerd wordt of in de kiem gesmoord wordt.Oké, maar hoe dan wel? Natuurlijk is het mogelijk om binnen afzienbare tijd ideeën om te zetten in resultaten. Denk daarbij in ieder geval aan het volgende: Een idee blijft een idee als het enkel in jouw bezit blijft. Voordat er ook maar zicht kan zijn op implementatie zul je anderen deelgenoot moeten maken. Je wil immers het gewenste draagvlak creëren. Daarna kun je de juiste opdrachtgever, iemand met mandaat, vinden voor de invoering van jouw idee. Misschien ben je dat zelf wel. In beide gevallen is het raadzaam om een project te starten. Een project heeft een begin en een deadline, een duidelijk doel voor ogen en ook zijn de benodigde faciliteiten geregeld zoals tijd, geld, mandaat et cetera.Denk daarna goed na over de juiste aanpak. Wil je innoveren, denk dan bijvoorbeeld aan de voordelen van scrumsessies en het gebruik van een MVP’s (minimum viable product) om zo je klanten op voorhand te betrekken en de afzet daarmee te stimuleren. Wil je je organisatie verbeteren, denk dan aan een Lean aanpak, waarbij je in een concreet verbeterprogramma met heldere tools snel je gewenste resultaat kunt bereiken.

Management Performance Program

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Of wil je een keer vrijblijvend in gesprek om te bespreken wat wij voor je kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op. Dat kan via +31 (0)572 362008 of info@smitdevries.nl. Of bekijk het Management Performance Program.

Deel dit bericht

Meer artikelen die je misschien interessant vindt...

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar boven