De verschillen tussen growth en fixed mindset

Change is the only constant. Zoek jij uitdagingen en moeilijkheden op en hou je ervan om jezelf te ontwikkelen? Of ga je ze liever uit de weg? Vraag je regelmatig om hulp van specialisten? Of vraag je liever niet om hulp? Dat zijn verschillen tussen een growth mindset en een fixed mindset. Door middel van herkenbare situatieschetsen zijn de verschillen aan te duiden.

Fixed

Volgens neurowetenschapper Marcia Goddard zijn mensen met een fixed mindset ‘vastdenkers’. “Zij geloven dat hun intelligentie, talenten en capaciteiten vastliggen: je moet het doen met wat je hebt. Geen handige instelling in een tijd waarin de technologie zich exponentieel ontwikkelt,” aldus dr. Marcia Goddard.

Growth

“Mensen met een growth mindset zijn intrinsiek gemotiveerd en werken niet alleen ‘voor de centen’. Ze zijn ontwikkelbaar en realiseren zich dat samenwerken een goede manier is om nieuwe vaardigheden aan te leren. In tegenstelling tot mensen met een fixed mindset zijn ze ook niet bang om fouten te maken. Ze zien in dat uit je comfortzone stappen de beste manier is om iets nieuws te leren,” zo weet Goddard te vertellen.

Niet zwart, niet wit

“Je mindset is niet zwart of wit, maar zit ergens tussen de twee uitersten in. Vanuit welke mindset je denkt, hangt af van de situatie. Iemand durft bijvoorbeeld niet om hulp te vragen – een teken van een fixed mindset -, terwijl hij wel graag uitdagingen aangaat: een teken van een growth mindset,” stelt dr. Marcia Goddard. Het is dus vrijwel onmogelijk om in alle situaties een growth mindset te hebben.

Mocht je bij een bedrijf werken waar je fouten mag maken, is het makkelijker om de growth mindset toe te passen. Daarentegen, bij een bedrijf waar fouten keihard afgestraft worden, kiezen mensen vaker voor de fixed mindset. Als werkgever of manager is het belangrijk om open te staan voor collega’s die fouten maken. Marcia Goddard zegt hierover: “goed voorbeeld doet goed volgen. Maar slecht voorbeeld ook. Topmensen zeggen vaak dat fouten maken mag, maar handelen er niet naar. De managers kopiëren het gedrag van de top weer in hun eigen team. Zo creëer je een cultuur waarin fouten maken niet mag. Dat is funest voor een growth mindset,” zo staat in de YoungCapital Recruitment Guide vermeld.

Je hebt een fout gemaakt

Fouten maakt iedereen, maar wat moet je dan wel en niet doen? Wat je vooral niet doen: dit verzwijgen, wegmoffelen of de schuld afschuiven.

Wel doen: erkennen dat je een fout hebt gemaakt en laten zien wat je ervan hebt geleerd.

Je signaleert iets en wilt feedback geven

Feedback geven hoort er nu eenmaal bij. Wat je dan niet moet doen is feedback opsparen voor de eerstvolgende meeting. Ook alleen feedback geven en niet krijgen is iets wat je beter niet kunt doen.

Wel doen: vraag collega’s op werk actief om feedback over jezelf, ontvang deze met een open houding en bedank de gever. Ook als het moeilijk is om te horen.

Je moet iets doen wat je nog nooit gedaan hebt

Iets nieuws doen kan best spannend zijn. Wat je dan niet doen: denken dat je het perfect moet doen en niet om hulp durven vragen.

Wel doen: dit zien als een kans om te leren en hulp te vragen als je die nodig hebt. Ook al maak je fouten, je kunt er alleen maar van leren.

Fouten maken mag

“I’ve missed more than 9000 shots in my career. I’ve lost almost 300 games. 26 times, I’ve been trusted to take the game winning shot and missed. I’ve failed over and over and over again in my life. And that is why I succeed.” – Michael Jordan. De voormalig Amerikaanse basketballer heeft zijn succes te danken aan al de fouten die hij heeft durven maken. Van fouten maken kun je leren. Dus, maak fouten, erken ze, los ze op en leer ervan.

Related posts