Gedrag bepaalt succes

In mijn vorige blog schreef ik over de belangrijkste vaardigheden die een succesvolle accountmanager nodig heeft. Toch zijn vaardigheden maar een deel van het succes. Minstens zo belangrijk is: gedrag.

Creëer je eigen SalesMindset

Met gedrag bedoel ik niet alleen hoe je met je klanten omgaat. Gedrag betekent ook hoe je met jezelf om gaat. Ben je in staat om op jezelf te reflecteren? Neem je verantwoordelijkheid voor jouw resultaten? Focus jij je op wat jouw doelen zijn? En toon je de moed om iets te bereiken? Dan ben jij op weg naar een SalesMindset.

Jouw eigen keuzes

Het confronterende van je eigen gedrag is dat het gaat over je eigen ‘ik’. Externe factoren hebben hier nauwelijks invloed op, het gaat om jouw eigen keuzes. Natuurlijk zijn er onverwachte wendingen in een verkooptraject die de uitkomst beïnvloeden. De vraag is dan hoe je daar mee om gaat. Kijk je vooral naar alle externe factoren die volgens jou de oorzaak zijn? Of ga je voor de spiegel staan en stel je jezelf de vraag: “Wat had ik anders kunnen doen om een ander resultaat te bereiken?” Hiermee leg je de verantwoordelijkheid van het resultaat niet bij een ander, maar direct bij jezelf. Dit gedrag is veel krachtiger. Het stimuleert namelijk direct je eigen ontwikkeling.

Focus op je eigen invloed

Natuurlijk zijn er ook factoren waar je geen invloed op had, of die je kon voorzien. Waar het om gaat is dat je juist die zaken signaleert, waar je wel invloed op hebt. En hou die nou eens even goed tegen het licht! Dat voelt niet altijd fijn, want daarmee zeg je dat je invloed hebt op een negatief resultaat. Maar schenk je er geen aandacht aan, dan ga je steeds dezelfde fouten maken. Door te analyseren en jezelf te confronteren leer je wat je de volgende keer anders kan doen. En dat leidt ongetwijfeld tot een beter resultaat.

Een succesvolle accountmanager:

  • heeft focus en drive om doelen te behalen;
  • heeft lef om klanten én zichzelf te challengen;
  • durft op zichzelf te reflecteren en staat open voor zelfontwikkeling;
  • durft zich kwetsbaar op te stellen naar klanten en collega’s en vraagt proactief feedback;
  • neemt verantwoordelijkheid voor de behaalde resultaten. Of die nou positief of negatief zijn;
  • is flexibel en past ineffectief gedrag aan naar effectief gedrag. Daardoor worden de resultaten steeds beter;

Samen is leuker

Makkelijker gezegd dan gedaan zul je denken. Daarom noemen we het ook ‘SalesMindset’. Het is geen trucje, maar gedrag. En daar moet je continu aandacht aan blijven geven.  Zo wordt het routine. Als je dit als team oppakt, wordt het een stuk makkelijker. Dan kun je gezamenlijk en vanuit verschillende perspectieven naar het resultaat kijken. Daarnaast kun je sparren hoe je tot betere opbrengsten komt. Maar is Sales niet meer een individueel vak? Dat is het zeker, als je niet open staat voor ontwikkeling! Sta je dat wel en wil je de beste worden, dan durf je je kwetsbaar op te stellen. Je zult merken: sales wordt nog gaver en uitdagender als je het als team uitvoert.

Het Sales Performance Program

Ben je, na het lezen van het artikel, geïnteresseerd in onze werkwijze? Kijk dan eens naar ons Sales Performance Program. Of neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dat kan via telefoonnummer +31 (0)572 362008 of info@smitdevries.nl. Je kan je gegevens ook hieronder invullen, dan nemen wij contact met jou op.



Related posts