Hoe operationeel management onderschat kan worden

SmitDeVries
Hoe operationeel management onderschat kan worden

Bij kleine kinderen geldt het aloude motto “rust, reinheid en regelmaat” als basis voor een stabiele opvoeding tot een prettig persoon. Wanneer mensen om welke reden dan ook in hun leven van het gewenste pad raken, zorgen hulpinstanties er bij voorkeur ook voor dat deze factoren weer terugkomen. Blijkbaar bewijst deze wijsheid zijn waarde nog steeds.

Falende bedrijfsprocessen 

Wat voor personen geldt, geldt ook voor bedrijven. Toch zijn er veel bedrijven waar rust en regelmaat als ook orde en netheid (reinheid) ver te zoeken zijn. Ondanks een goede visie en uitgekiende strategie zien we dan toch slecht presenterende bedrijfsprocessen, veel fouten, brandjes blussen met ontevreden medewerkers en management als gevolg. Hoe kan dat nu?

Uit recent gepubliceerd onderzoek* blijkt dat bedrijven de waarde van goed operationeel management onderschatten. Aansturing van de werkvloer en of operationele afdelingen op kantoor gebeurd met regelmaat door medewerkers die zelf als hoofdtaak hebben mee te werken in de operatie. Deze medewerkers hebben extra leidinggevende taken gekregen omdat ze ambitieus zijn en of bovenmaats presteren. Als mensen goed zijn in hun vak, kunnen ze toch ook directe collega’s aansturen?

Het antwoord is natuurlijk niet automatisch “ja”. Niet iedereen die ambitie heeft, kan ook daadwerkelijk een managementrol aan. Tenminste, niet wanneer deze persoon daar geen affiniteit of opleiding in heeft. Dat klinkt misschien ook voor jou logisch, toch is de praktijk anders. Hoe kan dat nu?

Loyaliteit en groei 

Bedrijven groeien in eerste instantie vanuit de passie van de oprichter/ondernemer. Naarmate het bedrijf groeit komen daar medewerkers bij. Die helpen het bedrijf groeien. Wanneer zij loyaal zijn en het bedrijf nog verder groeit zijn dit de eerste mensen die in leidinggevende functies komen.

Helaas is het niet gewoon om deze operationele mensen kennis te laten opdoen over het aansturen en ondersteunen van medewerkers. Het gevolg is veelal dat deze medewerkers, vanuit de intentie om goed te doen, intuïtief gaan sturen.

Een gemiste kans aangezien daarmee veelal niet het optimale resultaat wordt behaald. Zeker niet wanneer het bedrijf nog weer verder groeit en daarmee leidinggevenden letterlijk boven de pet groeit, omdat deze vanuit ontbrekende kennis/vaardigheden niet langer grip kunnen houden op de operatie. In een poging om toch grip te behouden door steeds harder te werken gaat ook steeds meer verkeerd en worden ze uiteindelijk zelf de remmende factor. Te hard meewerken heeft immers niets meer te maken met tijd maken voor de ondersteuning van medewerkers als ook het continu verbeteren van processen en prestaties.

En nu? 

Herken je deze situatie? Wil je meer weten, onderzoeken wat je er aan kunt doen en wat het oplevert? Ga met ons de uitdaging aan in een Business- of Lean Boost! Hoe? Dat begint met een vrijblijvende kennismaking. Neem dan contact met ons op. Dat kan via telefoonnummer +31 (0)572 362008 of info@smitdevries.nl. Je kunt je gegevens ook hieronder invullen, dan nemen wij contact met jou op.

*Bron: Harvard Business review oktober 2017Wil je meer informatie? Vul dan hier je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wel zo makkelijk!

Deel dit bericht

Meer artikelen die je misschien interessant vindt...

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar boven