HRM in het MKB: hou het simpel

Steeds meer bedrijven beseffen het: medewerkers maken het verschil. Zeker in de tijd van automatisering en robotisering, is het de medewerker die zorgt voor het menselijk aspect. Het persoonlijke contact met de klant bijvoorbeeld. Het zijn de medewerkers die nieuwe kansen zien, ideeën bedenken en snel kunnen schakelen tussen werkzaamheden. Voor de meeste bedrijven staat de klant op één. Maar de medewerker minstens op plek twee. Soms is dat zelfs andersom.

Het werkgeverschap kent een flink aantal verplichtingen. Zaken die tijd kosten, iets wat een ondernemer doorgaans niet heeft. Want laten we eerlijk zijn: het werven van nieuwe klanten, bedenken van nieuwe concepten of meewerken in het bedrijf krijgt vaak de voorkeur boven het uitvoeren van HRM-taken.

Uitdaging

Begrijpelijk … en tegelijkertijd ook erg zonde. We zeiden al eerder dat medewerkers vaak het belangrijkste kapitaal van een bedrijf zijn. De volgende situaties hebben dan ook grote gevolgen voor een bedrijf:

  • Medewerkers die uitvallen door ziekte;
  • Medewerkers die die ontslag nemen;
  • Openstaande vacatures die maar niet ingevuld worden;
  • Ontevredenheid over de arbeidsvoorwaarden binnen het bedrijf;
  • Inefficiënt werken door onduidelijkheid over taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.

Het zijn maar een paar voorbeelden, maar veel ondernemers zullen er tenminste één van herkennen. Dat blijkt ook uit verschillende krantenkoppen van de afgelopen tijd:

Maak het niet te ingewikkeld

De stap om aan de slag te gaan met HRM, Human Resource Management, is voor veel bedrijven nog steeds een grote. Op het gebied van personeelszaken is er wel wat geregeld. Denk aan de contracten en salarisverwerking. Maar gestructureerd vooruitkijken is vaak een brug te ver. En dan moet je ook nog eens rekening houden met de effecten van ouder wordende medewerkers. En wat denk je van het opstellen van een (verplicht) arbobeleid. Niet misselijk allemaal!

Vaak worden dit soort zaken uitgesteld. En de reden? Te veel werk of te complex. En daar zit precies de kern. Maak het niet te ingewikkeld. Als MBK-bedrijf ben je geen multinational. Vergelijk jezelf daar dus ook niet mee en houd het praktisch. Maar zorg wel dat je vooruitdenkt. Zodat je niet wordt verrast door zaken die je overkomen op het gebied van je belangrijkste kapitaal: je medewerkers.

Wil je weten hoe jij aan de slag kan gaan met HRM binnen jouw bedrijf? Lees dan onze volgende blog. Of neem contact met ons op. Dat kan via telefoonnummer +31 (0)572 362008 of info@smitdevries.nl.

Related posts