Ik wil veranderen, maar wil mijn organisatie dat ook? 

 

Je bent ondernemend en ziet kansen. Alleen merk je dat je organisatie niet zonder meer in de startblokken staat. Naast dat oude gewoontes in de weg kunnen staan van voorgenomen veranderingen, is een andere oorzaak voor het niet willen/kunnen veranderen net zo vaak aanwezig: “Het gaat toch goed zo”? 

SmitDeVries_veranderen

Burning platform 

Het gaat toch goed zo? En wat al ZE gelijk hebben? Misschien gaat het ook wel goed, draait de organisatie winst en voldoen jullie aan verwachtingen van shareholders. Waarom zou je dan veranderen als organisatie? Wij zijn het met je eens. Natuurlijk kunnen er ook dan nog vele redenen zijn om dingen aan te pakken, anders te doen! Alleen is er geen burning platform… 

Een goede integrale verandering begint met een burning platform: een situatie waar je vanaf wil, ook als niet ondernemende medewerker. Er is NOODZAAK om te willen veranderen. Met de juiste ondersteuning kunnen mensen dat dan ook. Maar hoe creëer je nu deze noodzaak? 


Begin bij je klanten
 

Binnen de veelgebruikte LEAN-managementfilosofie begint dit bij je klanten. Zij zijn immers de reden van het bestaan van je organisatie. Klanten willen iets van je, niet alleen nu maar ook in de toekomst. Nu denk je wellicht dat je weet wat dat is. Alleen de kans dat je je daarin vergist is heel erg groot.  


GOKIT
 

Bij LEAN wordt de klantwens “Voice of the Customer” genoemd. Lean-denkers bevragen hun huidige en ook potentiële klanten naar de gewenste toegevoegde waarde voor nu en in de toekomst. Dat doen zij op een gestructureerde manier. Dit heet GOKIT oftewel, Geld, Organisatie, Kwaliteit, Informatie en communicatie en Tijd. Wanneer je klanten op deze thema’s bevraagt, krijg je een goed beeld van wat klanten willen. Veelal is dat specifiek anders dan de product/dienstaanpassingen die je als organisatie zelf in gedachten hebt, zo blijkt ook uit onze eigen praktijk. Hele waardevolle informatie dus! 


Maak medewerkers enthousiast
 

En dan? Nu, met deze informatie bouw je je eigen burning platform. Op basis van wat klanten zeggen wat ze willen van je organisatie in de toekomst, creëer je een nieuw toekomstbeeld. Maak dat zo concreet mogelijk en presenteer het allereerst aan een kopgroep medewerkers die veranderbereid zijn. Maak hen enthousiast. 


Breng de huidige situatie in kaart
 

De volgende stap is het om met hen de huidige situatie in kaart te brengen. Waar staan we nu ten opzichte van waar we naar toe willen? Waar zijn we genoeg georganiseerd? Waar te weinig en waar misschien wel te veel? Hoe staan medewerkers ten opzichte van de gewenste veranderingen? Welke competenties zijn nog nodig?  

Op deze manier ontstaat een duidelijk beeld van het gat tussen huidige en gewenste situatie. Ook dit beeld communiceer je via de kopgroep naar de andere medewerkers. Zo ontstaat een beeld van het burning platform. Veel medewerkers zullen dit begrijpen en instemmen. Een paar medewerkers zullen weerstand blijven bieden. Een goed gesprek kan dit misschien ophelderen en hen over de streep trekken. Een aantal medewerkers die niet meegaan hou je altijd. Trap niet in de valkuil daar veel energie aan te geven. 


Maak een verbeterplan
 

De derde stap is het maken van een verbeterplan. Doe dit goed. Wellicht kun je inspiratie halen uit onze Lean Boost aanpak.

 

Meer lezen over gefundeerd klantwaarde onderzoek? Lees onze blog over klantwaarde als bewezen sleutel tot succes.

 

Meer weten over het uitvoeren van klantwaardegesprekken en of vervolgstappen? Neem vrijblijvend contact op. We helpen u graag! 

Related posts