Investeren in trainingen, heeft dat zin?

Investeren in de kennis en vaardigheden van werknemers is enorm belangrijk voor de ontwikkeling van je team. En dus het gehele bedrijf. Na de “crisis” merken wij dat bedrijven meer investeren in ontwikkeling van medewerkers. Er wordt weer flink geïnvesteerd in allerhande trainingen.

 

Wanneer afdelingen niet soepel samenwerken kopen we een tweedaagse communicatietraining in. Stapelen dossiers zich op door het oplopende succes? Dan organiseren we een time management training. En als sales onvoldoende marge maakt gaan we met z’n allen vier dagen de hei op voor een inspirerende verkooptraining. Allemaal natuurlijk hele goede initiatieven maar hoe effectief is dit nu eigenlijk?

Verdient een training zich nu werkelijk terug?

Nee, eerlijk gezegd is het niet effectief en kosten deze activiteiten meer geld dan dat het oplevert. Een moment investeren in kennis en vaardigheden en dan verwachten dat er voldoende is geleerd om een verandering te bewerkstelligen werkt niet.

Maar hoe komt dat, want inhoudelijk was de training top. De lesstof werd op een inspirerende manier overgebracht en de evaluatieformulieren zeggen dat we er allemaal ontzettend veel van geleerd hebben.

 

De vergeetcurve

Het komt omdat de grijze massa in onze bovenkamer nou eenmaal anders werkt dan de harde schijf van onze computer. Daar sla je gegevens op die vervolgens altijd te benaderen zijn. Tot het moment dat je die gegevens bewust verwijdert. Onze hersenen slaan daarentegen elke keer slechts een klein beetje informatie op. Wil je het hele verhaal vastleggen, dan moet je telkens een klein beetje toevoegen. We registreren namelijk wel het hele verhaal, maar verliezen daarna een substantieel deel van de informatie. We noemen dit de ‘vergeetcurve’.

 

Hermann Ebbinghaus (1850-1909) was een Duits Psycholoog en een pionier op het gebied van leerpsychologisch onderzoek. Hij ontdekte dat nieuw aangeleerde zaken kort na de leeractiviteit volledig kunnen worden gereproduceerd maar dat dit na 20 minuten al gereduceerd is tot nog maar 60%. Hoe verder in de tijd, hoe minder het geleerde gereproduceerd kan worden.

Vergeetcurve

Daarnaast is het zo dat het moeite kost om nieuw aangeleerde vaardigheden uit te voeren. Het kan zelfs zo zijn dat het je tijdelijk even minder effectief maakt, doordat je het toepassen van de nieuwe vaardigheid als moeilijk ervaart. Als het je dan ook niet het gewenste resultaat oplevert, stop je ermee en val je weer terug op wat je deed vóór de training.

Dit is het moment waarop je moet concluderen dat de training niets heeft opgeleverd.

 

Wanneer is een training wel effectief?

Wil je dat een training effectief is en het de gewenste verandering teweeg brengt, dan zul je meer moeten doen dan in twee of drie dagen kennis toevoegen en/of vaardigheden aanleren. De kennis en de vaardigheden moeten geborgd worden bij de persoon, in het team en in de organisatie.

 

Op basis van dit uitgangspunt bouwt en begeleidt SmitDeVries haar trainingen. Ons doel is om ervoor te zorgen dat een training het gewenste resultaat oplevert. Vanuit de diverse Performance Programs voegen wij waarde toe aan jou, jouw team, afdeling of organisatie door vooraf gezamenlijk de behoefte te bepalen. Vervolgens zorgen we dat wij door een maatwerkprogramma alle benodigde kennis en vaardigheden over brengen en dat het gewenste gedrag ook werkelijk geborgd wordt.

 

Wil je dat een training echt impact heeft op jouw team of organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Dat kan via telefoonnummer +31 (0)572 362008 of info@smitdevries.nl. Je kan je gegevens ook hieronder invullen, dan nemen wij contact met jou op.

Related posts

X
X