Is jouw bedrijf toe aan het nieuwe beoordelen?

Beoordelingsgesprekken zijn ouderwets en zowel werknemers als werkgevers willen ervan af. Je hoeft er niet lang voor te zoeken op Google en je krijgt allerlei artikelen die melden dat beoordelingsgesprekken niet meer van deze tijd zijn. Ze kosten te veel tijd, zijn achterhaald, en zowel werknemer als werkgever kijken ertegenop. Genoeg redenen om ermee te stoppen zou je zeggen.

Toch is ook dat geen goed idee. Want het is belangrijk om periodiek samen het gesprek aan te gaan. Maar dan wel op zo’n manier dat je er ook echt iets aan hebt. Een arbeidsrelatie is in de basis een zakelijke relatie. Beide partijen moeten daarom weten waar zij aan toe zijn en hoe de ander naar de samenwerking kijkt. Hieronder volgen een aantal tips voor de gesprekscyclus binnen jouw bedrijf.

Van gesprek naar gesprekscyclus

De belangrijkste beweging om als bedrijf te maken is om te stoppen met het beoordelingsgesprek. Want het heeft inderdaad geen zin om een jaar samen te vatten in 1 gesprek. Laat staan door dit achteraf te doen. Je ontwikkelt je alleen op het moment dat je feedback krijgt op het moment dat je ervan kan leren. Op het moment zelf (of vlak daarna). Tijdens een gesprek in november verwijzen naar een gebeurtenis in februari is dus zinloos. Beter is het om een periodieke cyclus in te richten.

Gebruik meerdere bronnen

Een veelgehoord bezwaar van medewerkers is de volgende: “Mijn manager ziet mij nauwelijks aan het werk. Hoe kan hij dan toch een oordeel vellen?” In een moderne beoordeling gebruik je meerdere bronnen. Zo bestaat een beoordeling bijvoorbeeld uit het oordeel van de manager, de medewerker zelf en de input van collega’s. Door middel van een 360 graden feedback wordt deze input verzameld en vormt dit samen de beoordeling.

Voorkom een ‘veroordelingsgesprek’

De gesprekscyclus moet als doel hebben om samen de ontwikkeling van de medewerker te bevorderen. Zorg er daarom voor dat de gesprekken zoveel mogelijk zijn gericht op de toekomst en focus op wat goed gaat. Terugkijken en tot in den treure vaststellen waarom iets niet gelukt is, daar krijgt niemand energie van. Liever kijk je samen naar wat de medewerker de komende tijd gaat bijdragen. Hoe hij dat gaat doen en wat daarvoor nodig is.

Jouw gesprekscyclus opnieuw inrichten? Pak het projectmatig aan

Ben je ervan overtuigd dat jouw gesprekscyclus ook vernieuwd mag worden? Pak dit dan projectmatig aan. Betrek de OR en medewerkers bij het ontwikkelen van de nieuwe cyclus, want het is een gezamenlijk belang. Bedenk hoe de cyclus eruit moet zien en welke gesprekonderwerpen je wilt bespreken. Let er daarbij ook op of jouw cao een aantal gespreksonderwerpen of vormvereisten verplicht stelt.

Related posts

Wij voegen waarde toe aan iedere organisatie. We halen het maximale uit mensen, processen en cijfers om strategische doelstellingen te behalen. De stip op de horizon wijs jij aan, de weg ernaar toe slaan we samen in. Met maximaal commitment bereiken we elk gewenst resultaat.