Klantwaarde bewezen sleutel tot succes – deel 2

Klantwaarde bewezen sleutel tot succes – deel 2

U bent als ondernemer geïnteresseerd in leveren van toegevoegde waarde? U heeft meerdere dingen geprobeerd om uw producten of diensten aan de man te brengen. Soms gaat dat goed, soms wat mindere en wellicht heeft u ook wel eens de plank mis geslagen.

Uit onderzoek blijkt dat klanten, zowel consumenten als zakelijke klanten, op vier niveaus behoeftes hebben en dat succesvolle producten ingaan op meerdere niveaus. Hierover leest u in deel één van dit artikel. In dit vervolg leest u over bewezen succesvolle combinaties van toegevoegde waarde. Op welke manier kunt u deze toepassen in uw producten of diensten?

Klantwaarde_Elementen_SmitDeVries

30 bouwstenen in de praktijk

Als bedrijf inzetten op de juiste combinatie van bouwstenen geeft de grootste kans op commercieel succes en winstmaximalisatie. Wat is dan de juiste combinatie? Dat hangt voor een deel af van uw business en uw omgeving.

De allereerste mogelijkheid om met de 30 bouwstenen aan de slag te gaan is om te bepalen op welke bouwstenen het huidige succes steunt. Door deze te identificeren is het mogelijk om op deze bouwstenen van klantwaarde nog verder te verbeteren. Dit zorgt er voor dat uw bedrijf zich nog verder onderscheidt van de concurrentie.

Maakt u op die manier grote stappen? Nee, het is waarschijnlijker dat u de kans op commercieel succes groter maakt wanneer u naast de bouwstenen van het huidige succes nieuwe bouwstenen toevoegt. Dat doet u door allereerst gedegen klantwaarde onderzoek uit te voeren. Vanuit de Voice of the customer kunt u immers bepalen welke aanvullende toegevoegde waarde gewenst is. De 30 bouwstenen zijn vervolgens een concrete kapstok om acties in te zetten voor het invullen van de gewenste aanvullende toegevoegde waarde. Denkt u daarbij aan het inzetten van innovaties of misschien wel een overname van een ander bedrijf. Het maken van duidelijke keuzes bij het definiëren van nieuwe concepten is raadzaam. Keuzes maken immers concepten onderscheidend. Houdt uw klanten en klantsegmentatie daarbij in ogenschouw.
Bewezen succesvolle combinaties

Naast dat u zelf op zoek gaat naar succesvolle combinaties blijkt dat er meerdere bewezen succesvolle combinaties zijn van bouwstenen, verdeeld over de vier gradaties van koper behoeftes. Deze combinaties zijn onderzocht en bewezen succesvol voor de onderzochte branches en of productgroepen. Deze succesvolle combinaties zijn hieronder weergegeven:

Succesvolle_combinaties_klantwaarde_SmitDeVries

Tot slot

U herkent zich in één van de genoemde branches met bewezen succesvolle bouwstenen van klantwaarde, of u gaat zelf aan de slag met de bouwstenen? Neemt u de bouwstenen voor waar aan?
Uit onderzoek blijkt hun waarde in het bepalen van gewenste toegevoegde waarde. Met alles geldt echter: “het begint én eindigt met de klant”. Toets dus bij voorkeur altijd de toegevoegde waarde die uw klanten wensen om zo keuzes te maken voor de ontwikkeling van nieuwe producten en of het prijzen van uw producten en diensten. Stel daarvoor een goed klantwaardeonderzoek op en voer het uit. Een simpel onderzoek geeft al genoeg inzicht om betere keuzes te maken.

Borg uw inzichten ook in uw strategie. Dat is immers het fundament van uw bedrijf. Door inzichten van klantwaarde en keuzes in bouwstenen te verwerken in uw strategie stelt u zichzelf in staat om uw gehele organisatie zodanig in te richten dat deze optimaal invulling geeft aan uw strategie en dus aan de toegevoegde waarde die uw klanten op prijs stellen. Zo zet u 30 bouwstenen van klantwaarde om in commercieel succes!

Related posts

Leave your comment Required fields are marked *