Meet je progressie en boek het juiste resultaat! 

In onze voorgaande blogs is geschreven over doelen, ambities en leiderschap. De kracht van organisaties en leiders die doelen waar maken, is dat zij systemen in hun dagelijkse operatie hebben ingebouwd die leiden tot succes. Systemen die de professionals van de amateurs onderscheiden. Zonder systemen is het niet mogelijk om hypotheses te testen, progressie te meten en consequent goede resultaten te behalen. Kritische prestatie indicatoren (KPI’s) vervullen hierin een belangrijk rol. 

Het behalen van resultaten is niet het probleem, resultaatgerichtheid wel 

Vraag iemand hoe het met hem gaat en negen van de tien keer krijg je het antwoord ‘druk druk druk’. Als we dan kijken welke resultaten geboekt worden, dan is dat niet in lijn met de hoeveelheid inspanning die wordt verricht. Vaak zijn mensen wel actief met van alles en nog wat, maar niet resultaatgericht. De acties die ze doen staan niet in het teken van wat ze daadwerkelijk moeten doen. Het opstellen van KPI’s geeft richting. KPI’s zijn indicatoren die het resultaat meten van de kernacties. De acties die daadwerkelijk bijdragen aan het behalen van doelen. Als je helder hebt welke acties bijdragen aan doelen, dan weet je waar je JA en NEE tegen moet zeggen als persoon en als organisatie.  

Van B naar A, om van A naar B te gaan

Alles begint met het hebben van een heldere visie met bijbehorende doelen. Noem dit punt B, de top van de berg. Punt A ligt onderaan de berg. Plaats jezelf op punt B, kijk naar punt A en je ziet de stappen die je moet zetten om punt B te bereiken. Door KPI’s aan de stappen te koppelen kunnen we daadwerkelijk meten of we progressie boeken.  

Voorbeeld: het doel is om in twee jaar tijd in omzet te verdubbelen, punt B. De KPI, oftewel doelstelling, bestaat uit een aantal bijbehorende prestatie indicatoren (PI’s) die bijdragen aan het behalen van de KPI. Bijvoorbeeld: een X aantal cold calls per week, een X aantal nieuwe afspraken met prospects, het bezoeken van een X aantal netwerkevenementen, een percentage van X% van het opvolgen van leads binnen 24 uur, etc.  

Vier de successen 

Belangrijk is dat medewerkers en teams zelf invloed hebben op het behalen van de doelstellingen. Met het juiste leiderschap hebben leidinggevenden de uitdaging om hun team te motiveren, inspireren en corrigeren op weg naar het behalen van de doelen. Maak de progressie op KPI’s en PI’s visueel, geef medewerkers inzicht in de voortgang en vier bereikte mijlpalen en successen! Dit werkt extra stimulerend en aangetoond is dat belonen beter werkt dan straffen. 

Tot slot: Automatiseer

Maak geen bezigheid van het produceren van handmatige lijstjes, maar genereer de data geautomatiseerd. Ieder modern softwarepakket kan koppelingen leggen met dashboard software en zo real-time KPI’s visualiseren. Hiervoor zijn voldoende dashboard systemen op de markt. 

Heb je hulp nodig bij het opstellen van doelen en deze om te zetten naar KPI’s? Wij gaan hierover graag met je in gesprek. Bel via telefoonnummer +31 (0)572 362008 of stuur een mail naar info@smitdevries.nl. 

Related posts