whitepaper Intervisie

Motiveren of gemotiveerd worden: Thats the question

 

Als werkgever, leidinggevende, maar ook als medewerker is motiveren of gemotiveerd worden een belangrijk thema. Als manager of leidinggevende is het je belangrijkste taak om je medewerkers te motiveren en te inspireren. Toch….? Of toch niet….?  

 

De rol van de medewerker 

Je medewerkers verdienen een salaris en dan mag je toch verwachten dat ze gemotiveerd zijn om hun werk te doen. Als medewerkers niet tevreden zijn, dan zoeken ze maar een andere baan. 

 

Als medewerker wil je juist gemotiveerd worden door je leidinggevende. Alleen welke rol speel jij hier als medewerker zelf in? Ben je hiervoor afhankelijk van je manager of leidinggevende of is het meer een samenspel? Kritisch naar jezelf kijken en reflecteren hoe je acteert ten opzichte van wat jij je tot doel hebt gesteld is van belang. Hieruit put jij motivatie en inspiratie om te groeien en plezier te maken in wat je doet.  

 

Creëer als leidinggevende een motiverende werkomgeving 

Je moet het zo zien. Als manager of leidinggevende hoef je niet te bedenken hoe jij jouw medewerker moet motiveren en inspireren. Samen mag je ontdekken wat hen drijft. Met een mooi woord: welke satisfiers zijn er voor je medewerker om in een positieve energie een bijdrage te leveren in zijn functie. Als je samen met de medewerker in staat bent om een stimulerende en motiverende werkomgeving te creëren, zul je ervaren dat een medewerker kan excelleren. En daardoor met plezier werkt aan zijn persoonlijke groei en dat van jouw bedrijf. 

 

Vaak denk je dat je aan de buitenkant wel kunt zien of iemand gemotiveerd is. Ook denken we vaak dat we een motivatieprobleem goed herkennen. Maar wat speelt er werkelijk bij iemand? Wat gaat er in haar/hem om? Wat zorgt voor de energieboost, gedrevenheid en power? Of waarom zo afwachtend, lusteloos en gespannen?  

 

Ga in gesprek met je medewerkers 

Hoe doe jij dat zelf? Weet jij waarom jij gemotiveerd door je kantoor loopt en energie krijgt van wat je doet en denkt? Weet jij door welke veranderingen in je omgeving jij je motivatie verliest? En hoe is dat voor je collega’s? Iedereen wordt door andere omstandigheden gemotiveerd. Er zijn allerlei mooie en nuttige modellen die inzage geven over hoe een en ander in elkaar zit. Bijvoorbeeld de  behoeftepiramide van Maslow en de Pyramide van Dilts/Bateson. Hiermee is veel te verklaren, alleen is het maar een beginnetje.  

 

Elk individu heeft andere behoeften die voortkomen uit zijn of haar kwaliteiten. Om deze te leren kennen, moet je met elkaar in gesprek zijn. Ondersteund door diverse metingen en instrumenten die toegevoegde waarde leveren, zoals de ACT-meting. Verval niet in het doen van aannames over elkaar, maar ga het gesprek aan en durf te vragen. Een dergelijk gesprek motiveert al om na te denken en te reflecteren over wie je bent en wat je graag doet. 

 

Heb je als leidinggevende invloed op motivatie? 

Als motivatie zoveel met individuele behoeften te maken heeft, kun je dan als leidinggevende wel invloed hebben op de motivatie van de mensen om je heen? Ben jij mede-verantwoordelijk voor hun motivatie? Het antwoord is Ja! Ondanks dat je hen niet direct kunt motiveren – het is geen druk op de knop – heb je als leidinggevende wel degelijk invloed. En die moet je gebruiken.  

 

Wij hebben hier een duidelijke gedachte over en gaan graag met je in gesprek. Lijkt dit je wat? Laat het ons dan weten! Stuur een mail naar info@smitdevries.nl of bel ons: 0572 362008.

Related posts