Persoonlijke ontwikkeling, ga een open gesprek aan

SmitDeVries
Persoonlijke ontwikkeling ga een open gesprek aan

In deze reeks blogs over persoonlijke ontwikkeling van jezelf of je medewerkers zijn we gestart met het in beeld brengen van het ontwikkelpotentieel. Als je het ontwikkelpotentieel kent en weet waar iemand energie van krijgt, heb je een belangrijke start gemaakt. De volgende stap is om een open gesprek aan te gaan en zelfreflectie te stimuleren.

Ga het open gesprek aan

Wij zien in de praktijk nog vaak dat er weinig wordt gesproken over persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Soms gebeurt dit in functionerings- of beoordelingsgesprekken. Maar het komt ook nog voor dat gesprekken over persoonlijke ontwikkeling niet plaatsvinden. Persoonlijke ontwikkeling wordt in die gevallen alleen besproken als er aanleiding toe is, reactief. Bijvoorbeeld als een medewerker zelf met een ontwikkelvraag komt, of als het functioneren moet verbeteren. En dat is jammer, want als een medewerker zich ontwikkelt plukt de onderneming daar ook vruchten van. Enerzijds doordat medewerkers nieuwe kennis en vaardigheden inbrengen in het werk. Anderzijds omdat medewerkers op die manier waardering en erkenning ervaren, wat de binding met de organisatie ten goede komt.

Daar komt nog iets belangrijks bij. Het is namelijk ook leuk om met medewerkers in gesprek te gaan over hun toekomstplannen. Het geeft inzicht in de motivatie, de drijfveren en de plannen van medewerkers. Een paar korte tips voor het gesprek:

  • Zorg voor een setting waarin de medewerker zich veilig voelt (vermijdt ruimtes waarin anderen jullie kunnen zien/horen);
  • Laat de medewerker voor het gesprek zelf al nadenken over zijn of haar eigen ontwikkeling;
  • Laat vooral de medewerker aan het woord door veel open vragen te stellen;
  • Wees eerlijk in het benoemen van kansen binnen de organisatie;

Stimuleer zelfreflectie

Stimuleer de medewerker om tijdens en na het gesprek te reflecteren op zijn of haar functioneren. Daarbij is het goed om te beginnen met reflectie en dit uit te bouwen naar zelfreflectie:

Reflectie
Reflectie is kort omschreven het terughalen van situaties om vervolgens te bedenken wat goed ging en wat anders had gekund.

Zelfreflectie
Zelfreflectie gaat een stap verder. Bij zelfreflectie denkt de medewerker niet alleen na over wat goed ging en wat beter had gekund, maar denkt de medewerker ook na over waarom hij of zij handelde zoals hij of zij deed. Dit zorgt voor verdieping.

Laat medewerkers zelf een samenvatting van het gesprek maken en doelen die jullie hebben afgesproken vastleggen. Dit zorgt voor commitment. Het is daarbij wel belangrijk dat jullie niet slechts een keer per jaar spreken over de persoonlijke ontwikkeling van de medewerker, maar vaker.

Tot slot

Misschien een open deur, maar het vertrouwen dat de medewerker in gesprekken heeft valt of staat met de opvolging die jij er als leidinggevende of ondernemer aan geeft. Maak je afspraken met de medewerker, kom deze dan ook na. En wees eerlijk richting de medewerker over de kansen die er binnen de organisatie zijn.Dit blog is onderdeel van een reeks. Lees ook de volgende blogs:

Deel dit bericht

Meer artikelen die je misschien interessant vindt...

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar boven