Persoonlijke ontwikkeling, zoek naar een invulling die dicht bij de praktijk ligt

SmitDeVries
Persoonlijke ontwikkeling zoek naar een invulling die dicht bij de praktijk ligt

In deze reeks van 5 blogs geven wij je tips over persoonlijke ontwikkeling. Je eigen ontwikkeling, maar vooral ook de ontwikkeling van je medewerkers. Wij merken in de praktijk vaak dat veel ondernemers en managers het lastig vinden om invulling te geven aan persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Want: waar begin je. In de eerste 2 blogs hebben wij je uitgelegd hoe je het ontwikkelpotentieel in beeld brengt en hoe je het gesprek kan aangaan waarin beide partijen commitment geven. Nu is het tijd om invulling te geven aan de ontwikkeling die gewenst is.

Persoonlijke ontwikkeling is verandering

Persoonlijke ontwikkeling betekent dat je verandert. Je past je gedrag aan om met ander gedrag ook andere resultaten te bereiken. Vooral als je niet veel gedaan hebt aan persoonlijke ontwikkeling, is het van belang om eerst te zoeken naar een invulling die dicht bij de praktijk ligt. Daardoor zie je sneller resultaat.

Een voorbeeld

Stel, je bent verkoper en je hebt als doel gesteld om meer te communiceren met klanten, om zo de verwachtingen beter te managen. Maak dan zo concreet mogelijk hoe dit er in de dagelijkse praktijk, in je werk, uit ziet. En spreek samen af hoe je volgt of de ontwikkeling die je wilt, ook vorm krijgt. Je kan ook opdrachten afspreken die de ontwikkeling op dit vlak versterken.

Een opdracht bij het ontwikkeldoel in dit voorbeeld is als volgt. Laat de verkoper nadenken over het aankooptraject dat een klant doorloopt. En laat hem dit op papier uitwerken.

  • Hoe vaak is er contact tussen klant en verkoper;
  • Als je de klant beter wilt informeren als verkoper, op welke momenten ga je dat dan doen;
  • Aan welke informatie heeft de klant behoefte op die momenten.

Door vanuit de bril van de klant naar het verkoopproces te kijken, kan je veel beter bepalen wanneer je de klant moet informeren en ervaart de klant deze contactmomenten ook als waardevoller. Het gevolg is tweeledig.

  1. De klant is beter op de hoogte (het ontwikkeldoel is behaald omdat de verkoper de klantverwachting beter wilde managen).
  2. De verkoper heeft niet alleen aan het initiële ontwikkeldoel gewerkt, maar hij heeft ook geleerd om op een andere manier naar zijn eigen handelen te kijken. Namelijk vanuit de positie van de klant. En dat komt zijn toekomstige ontwikkeling ten goede.

Afrondend

Door concreet gewenst gedrag uit je dagelijkse praktijk te koppelen aan je ontwikkeldoel, wordt niet alleen voor jou en je leidinggevende duidelijk of de ontwikkeling plaatsvindt, maar je kan je directe collega’s ook meenemen in je doel. Waardoor ook zij je kunnen helpen bij je ontwikkeling.

Aan de slag

Heeft deze blog jou getriggerd, maar wil je hier eens met ons over in gesprek? Neem dan contact met ons op. Dat kan via telefoonnummer +31 (0)572 36 20 08 of info@smitdevries.nl.Dit blog is onderdeel van een reeks. Lees ook de volgende blogs:

Deel dit bericht

Meer artikelen die je misschien interessant vindt...

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar boven