Strategisch HR in het MKB: regeren is vooruitzien

SmitDeVries
Strategisch HR in het MKB regeren is vooruitzien

In ons vorige blog hebben we je laten zien wat het belang is van vooruitkijken. Nadenken over de toekomst van je personeel en het HRM-beleid in je bedrijf. In deze blog gaan we in op de vraag die ongetwijfeld is blijven hangen: hoe pak ik dat aan? Het antwoord is misschien wel eenvoudiger dan gedacht: denk vooruit! Want: regeren is vooruitzien.

Vijf vragen

Dat klinkt misschien wel erg makkelijk. In de praktijk blijkt dat ondernemers veel nadenken over waar zij heen willen met het bedrijf. Maar zij maken hierbij niet de vertaling naar het personeelsbeleid. Daarom geven wij je hieronder vijf vragen die jou duidelijk maken welke acties je nog moet ondernemen.

1. Wat karakteriseert jouw bedrijf over drie jaar?

Waarom doen mijn klanten zaken met mij? Welke omzet wil mijn bedrijf realiseren? Wat moet mijn bedrijf uitdragen?
Deze vraag leidt tot een aantal doelen voor de komende jaren.

2. Welke competenties (kennis, kunde, attitude) moeten medewerkers hebben om samen met mij deze doelen te halen?

Als je jouw bedrijfsdoelen wilt halen, betekent dat iets voor de gevraagde competenties van je medewerkers. Wil je bijvoorbeeld groeien, dan vraagt dit commerciële competenties. Wil je jouw product verder ontwikkelen, dan wil je ook innovatieve kwaliteiten binnen je bedrijf. Zo heeft elk doel heeft zijn eigen effect op de competenties die je in je bedrijf moet hebben.

3. Wat is de huidige stand van zaken?

Welke competenties zijn er op dit moment aanwezig? Wat kan ontwikkeld worden? Wat moet je werven? Beoordeel ook wat jouw verwachting is voor de uitstroom van medewerkers in de komende periode. Gaan er medewerkers met pensioen? Of zijn er medewerkers waarvan jij weet dat ze om zich heen aan het kijken zijn?

4. Welke HRM-instrumenten zijn nodig om te garanderen dat die competenties over drie jaar aanwezig zijn?

Denk hierbij aan het aantrekken van nieuwe medewerkers, dus over de inzet van verschillende wervingskanalen en selectiemiddelen. Maar ook aan het ontwikkelen van je huidige personeel door opleidingen en ontwikkelgesprekken. En natuurlijk aan het belonen van medewerkers in salaris en bonussen. En tot slot: wat betekent dit voor jouw bedrijf en daarmee de gewenste leiderschapsstijl en organisatievorm?Met andere woorden: wat ga jij doen om medewerkers te boeien en te binden? Wat maakt jou een gewilde werkgever? Waarom willen medewerkers voor jou blijven werken?

5. Hoe ga je aan de slag met de verschillende HRM-instrumenten die je wilt gaan inzetten?

Dit wordt jouw actieplan om het gat tussen de huidige en de benodigde competenties te dichten. Hier bepaal je welke acties je onderneemt en welke instrumenten je als eerste opzet of inkoopt.

HR Performance Program

Wil je weten hoe jij aan de slag kan gaan met HRM binnen jouw bedrijf? Lees dan meer over het HR Performance Program. Of neem contact met ons op. Dat kan via telefoonnummer +31 (0)572 362008 of info@smitdevries.nl.

Deel dit bericht

Meer artikelen die je misschien interessant vindt...

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar boven