Voorkom een gap tussen je strategie en de uitvoering

SmitDeVries
Voorkom een gap tussen je strategie en de uitvoering

In de afgelopen maanden hebben wij in verschillende blogs stilgestaan bij de sturing die je aan je bedrijf geeft als het gaat om de realisatie van je doelen. Dat ging van het uitdenken van je ambities, het communiceren van deze ambities, tot het vertalen van de ambities naar KPI’s. En we hebben het gehad over je leiderschap dat nodig is om aan de slag te gaan met de ontwikkeling van je organisatie.

Waarom?

Kwamen deze thema’s zomaar uit de lucht vallen? Zeker niet. Het zijn allemaal thema’s waar jij als ondernemer aan het begin van het jaar mee wordt geconfronteerd. En dat dit lastige thema’s zijn, werd nog eens duidelijk uit een artikel in Harvard Business Review (Wiita & Leonard, 2017). Daarin werd een onderzoek beschreven waaruit blijkt dat veel bedrijven nog steeds een gap ervaren tussen de gekozen strategie en de daadwerkelijke uitvoering van deze strategie in de praktijk. De onderzoekers onderscheidden echter een aantal verschillen tussen succesvolle bedrijven en bedrijven die minder succesvol zijn.

Focus

Het begint met focus. Bedrijven die focus aanbrengen en die ook volgen, zijn succesvoller. Zo besteden deze succesvolle bedrijven:

  • Bijna 20% meer tijd aan het vaststellen van hun strategie dan vergelijkbare bedrijven;
  • 12% meer tijd aan het aanpassen van de (interne) organisatie aan de gekozen strategie.

In een ander onderzoek (Carruci, 2017) wordt nog wat verder ingegaan op het aanpassen van de interne organisatie aan de gekozen strategie. Veel directeuren en managers schuiven vooral in het organogram van de organisatie als het gaat om het aanpassen van de (interne) organisatie. Terwijl je niet alleen naar posities capaciteiten van mensen moet kijken. Je interne organisatie bestaat ook uit je processen, governance, cultuur, competenties en technologieën. Bedenk dus ook welke invloed je (nieuwe of gewijzigde) strategie hierop heeft.

Vertaal de strategie naar je dagelijkse praktijk

Een ander verschil is dat de succesvolle bedrijven:

  • 25% meer tijd besteden aan het inrichten en bijhouden van resultaten (KPI’s). Denk daarbij aan de financiële en operationele resultaten, maar ook de benutting van capaciteit;
  • 14% meer tijd aan het analyseren van de voortgang van de strategie om vervolgens, waar nodig, de ingezette capaciteit (mensen en middelen) aan te passen.

Het resultaat

Misschien ken je dat, dat je wordt opgeslokt door de waan van de dag. Door de juiste focus aan te brengen, duidelijke doelen te stellen, deze te meten en hiernaar te handelen, bereik je meer. Het onderzoek in Harvard Business Review laat zien dat bedrijven die dit niet doen, gemiddeld 83% meer tijd besteden aan het blussen van brandjes!

Wil je, met dit in je achterhoofd, onze blogs nog eens teruglezen? Dat kan:

Sparren

Je mag ook contact opnemen met ons. Wij denken graag met je mee in de uitdagingen die jij binnen je bedrijf ziet. Neem daarvoor contact met ons op. Dat kan via telefoonnummer +31 (0)572 362008 of info@smitdevries.nl. Je kan je gegevens ook hieronder invullen, dan nemen wij contact met jou op. Of kijk eens op de pagina over strategisch management.

Bron:

Wiita, N., & Leonard, O. (2017, 23 november). How the most successful teams bridge the strategy-execution gap.

Carruci, R. (2017, 13 november). Executives Fail to Execute Strategy Because They’re Too Internally Focused

Deel dit bericht

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar boven