Wat we kunnen leren van de sprekers van Inspiration360

SmitDeVries
Wat we kunnen leren van de sprekers van Inspiration360

Vorige week was ik aanwezig bij Inspiration360 in de Ziggo Dome. Een evenement met sprekers (Sir Richard Branson, Bear Grylls, Anita Elberse en Al Gore) die met hun verhalen en ervaringen de deelnemers moesten inspireren. En dat deden ze! Stuk voor stuk door de wol geverfd in hun vakgebied. Maar wat is hun geheim? Dit zijn de volgende drie dingen die ik meeneem uit dit geweldige evenement:

1. Screw it, just do it!

Richard Branson, oprichter van Virgin, bezit op dit moment meer dan 400 bedrijven. Eén van de lessen die hij de aanwezigen meegaf is: voer je ideeën uit! Stel jezelf een doel en blijf daar voor gaan. Uiteindelijk zal je je doel behalen! Het is belangrijk om daarbij naar voren te blijven kijken en niet te blijven hangen in het verleden. Zo luidt ook de boodschap van Bear Grylls. Beiden, Branson en Grylls, hebben hun school niet afgemaakt, maar staan door een flinke portie wilskracht en incasseringsvermogen waar zij nu staan.

2. Maak jezelf overbodig

De tweede boodschap die ik heb meegenomen komt eveneens van Richard Branson: Maak jezelf zo snel mogelijk overbodig, luidt zijn advies. Branson, die 400 bedrijven bezit, kan moeilijk al deze bedrijven zelf besturen. Zijn geheim is om het liefst vanuit de eigen organisatie mensen door te laten groeien. Voor medewerkers betekent die een grote boost aan energie en zelfvertrouwen. Hierbij is het noodzakelijk om deze medewerkers helemaal los te laten en jezelf dus ook even niet meer op het bedrijf te laten zien. De tijd die je hierdoor vrijspeelt kun je besteden aan het ontplooien van nieuwe ideeën. Daarnaast zijn bedrijven die los kunnen opereren van hun eigenaar ook nog eens beter verkoopbaar!

3. Breng focus aan

De derde boodschap die ik graag met je wil delen komt van Anita Elberse. Zij is hoogleraar aan de Harvard Business School, één van de beste universiteiten ter wereld. Elberse heeft de entertainmentindustrie uit de VS bestudeerd en onderzocht wat wij kunnen leren van succesvolle artiesten en topsporters als Beyoncé, LeBron James en Alex Ferguson. Eén van haar conclusies is dat al deze personen maximale focus aanbrengen op wat zij doen. Elberse stelt dat als je deze personen 10 eieren (potentiële kansen) geeft, zij deze allemaal in één mand gooien in plaats van de eieren te verspreiden over verschillende mandjes. Zij heeft aangetoond dat wanneer je maximale focus aanbrengt op één ding, je meer succes behaald dan wanneer je je aandacht verspreidt over meerdere zaken.
Wat betekent dit in de praktijk?Op zich lijken de bovenstaande drie boodschappen niet moeilijk om toe te passen. Toch zie ik in de praktijk ondernemers die blijven hangen in het verleden, het moeilijk vinden in het verleden gemaakte beslissingen los te laten, zelf te lang belangrijk blijven in hun eigen onderneming door bijvoorbeeld alle sales en/of ontwikkeling zelf te doen en wedden op meerdere paarden tegelijk. Is het dan toch moeilijker dan dat het lijkt?

Deel dit bericht

Meer artikelen die je misschien interessant vindt...

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar boven