Management
4/7/2022

Wat wij kunnen leren van ‘The Profit’

Jeroen de Vries
Partner

The Profit is een Amerikaanse TV serie waarin zakenman Marcus Lemonis ondernemers helpt die het zwaar hebben.

The Profit is een Amerikaanse TV serie waarin zakenman Marcus Lemonis ondernemers helpt die het zwaar hebben. Zwaar omdat het bedrijf niet goed loopt, of juist omdat het bedrijf wil groeien maar niet in staat is die groei te realiseren.

Wat wij kunnen leren van ‘The Profit’

The Profit is een Amerikaanse TV serie waarin zakenman Marcus Lemonis ondernemers helpt die het zwaar hebben. Zwaar omdat het bedrijf niet goed loopt, of juist omdat het bedrijf wil groeien maar niet in staat is die groei te realiseren.

Lemonis helpt de bedrijven door 2 dingen te doen:

1.      Hij geeft ze een (substantieel) bedrag (veelal in ruil voor een deel van de aandelen) en

2.      Hij ondersteunt ze vervolgens met advies. Dat advies is overigens niet vrijblijvend: hij neemt het bedrijf een week lang over en eist volledige zeggenschap in die week.

Tot zover wijkt het programma niet af van de gemiddelde Amerikaanse reality programma’s. Het grote verschil is wat mij betreft de inhoudelijke kant die in The Profit een prominente plaats heeft en het programma interessant maakt. Lemonis neemt ons namelijk mee in zijn aanpak rondom de 3 P’s die wat hem betreft het succes van een bedrijf bepalen: product, people en process.

Ik zal dit uitleggen aan de hand van Eco-Me, het bedrijf dat in de vierde aflevering van het eerste seizoen centraal staat. Eco-Me is een bedrijf dat natuurvriendelijke schoonmaakmiddelen maakt (www.eco-me.com).

Product

De theorie van Lemonis over het product is eigenlijk heel simpel. Het product moet gewoon goed zijn. Het voorbeeld van Eco-Me: het schoonmaakmiddel zelf is echt goed. Het maakt goed schoon en desinfecteert en dat zonder de chemische middelen die normaal in dergelijke schoonmaakmiddelen zitten. Alleen: het uiterlijk van het product is verwarrend. De flessen zien erop het eerste gezicht niet uit als schoonmaakmiddel. De etiketten zijn te druk en laten niet in een oogopslag zien wat het product doet (bijvoorbeeld: vloerreiniger). In plaats daarvan hebben de producten verschillende namen als Ted, Emma en Dave en dat spreekt klanten niet aan. De oplossing is simpel: de verpakking, etiketten en het logo worden aangepakt, zodat het product een professionele en herkenbare uitstraling krijgt.

People

Elke ondernemer weet dat het belangrijk is om de juiste mensen in huis te hebben. Maar daar komt nog een extra dimensie bij. In de afleveringen van The Profit laat Lemonis namelijk zien hoe belangrijk het is dat die mensen ook op de juiste plek zitten.

De dame die verantwoordelijk is voor de verkoop van Eco-Meis een goede vriendin van de eigenaresse van Eco-Me. Zij heeft geholpen bij de start van de onderneming en heeft zich volop ingezet voor de eerste groei. Net zoals de eigenaresse zelf heeft zij in de afgelopen paar maanden al geensalaris ontvangen, omdat het niet goed gaat met de onderneming. Ze is dus echt een betrokken medewerker.  Alleen… Zij woont 4.500 kilometer van het bedrijf af en, zo blijkt uit een aantal salesgesprekken in de aflevering, zij is niet de beste verkoper. Zij heeft dan wel bijgedragen aan de groei die het bedrijf tot dan heeft doorgemaakt, maar zij is ook een van de redenen dat het bedrijf haar potentieel behaald lijkt te hebben. Het hebben van mensen met de juiste mindset en betrokkenheid leidt dus niet per definitie tot succes. Het gesprek met medewerkers over de manier waarop zij optimaal presteren is nog veel belangrijker. En heeft er bij Eco-Me toe geleid dat de verkoopster intensieve training én begeleiding heeft gekregen.

Process

De kracht van je medewerkers wordt optimaal als je slimme processen hebt ingeregeld die ervoor zorgen dat medewerkers efficiënt kunnenwerken. Herhalende acties moeten worden vormgegeven in een proces (als het kan geautomatiseerd) zodat ze sneller kunnen worden uitgevoerd. De tijd die daarmee wordt bespaard, kan gebruikt worden om het product verder te verbeteren of nieuwe producten te ontwikkelen. Terug naar het voorbeeld van Eco-Me. Het schoonmaakmiddel wordt met een vulmachine in flessen worden gedaan. De vulmachine die wordt gebruikt, heeft een capaciteit van 2.000 flessen per week. Dat is veel te weinig. Bovendien moet de vulmachine telkens handmatig afgesteld worden, wat ervoor zorgt dat medewerkers de gevulde flessen handmatig moetenwegen en het teveel aan schoonmaakmiddel in de fles eruit moeten gieten. Dat proces is enorm arbeidsintensief en niet efficiënt. De investering in een nieuwe vulmachine is fors, maar verdient zichzelf weer terug. Dat betekent overigens niet dat het inrichten van het proces persé gepaard moet gaan met een forse investering in machines. In veel gevallen is er al veel winst te behalen door eens kritisch te kijken naar de manier waarop de organisatie is ingericht.  

De lessen die wij kunnen trekken uit The Profit

Ik raad iedereen aan om eens een aflevering van The Profit te bekijken. Het zet je aan tot nadenken, mij in ieder geval wel. De lessen die ik er uit heb gehaald:

  • Veel ondernemers uit de serie bekijken hun product of dienst vanuit hun eigen referentiekader als ondernemer en specialist. Ze denken voor de klant. Wat beter werkt is om je product of dienst vanuit de ogen van de klant te bekijken. Of nog beter: nodig een paar klanten uit voor een klantarena waarin klanten wordt gevraagd hoe ze tegen je product of dienst aankijken en waar je nog verder kan verbeteren.
  • De juiste mensen aannemen is een begin, maar de juiste mensen op de juiste plek hebben is nog een hele uitdaging. Daarvoor is inzicht nodig in de kwaliteiten van medewerkers, maar is het ook belangrijk om te weten waar je medewerkers energie van krijgen. Alleen als die twee met elkaar overeenstemmen haal je het optimale uit je medewerkers.
  • You have to know your numbers! Ondernemers (en hun managers) moeten hun cijfers en kengetallen kennen. En dan bedoel ik niet alleen de dag/week/maand/jaar omzet. Wat opvalt in The Profit is hoe weinig mensen de kostprijs van hun product eigenlijk kennen. Of weten welke productlijnwinstgevend is en welke verlieslatend.
  • Tot slot, als je de juiste mensen en een goed product of dienst hebt, moet je dit faciliteren met een optimaal(productie)proces. Het proces moet je marge(s) ondersteunen. Zowel aan de inkoopkant, bewerkingskant als verkoopkant. Dat betekent dat je zo scherp mogelijk inkoopt, de bewerking zo efficiënt mogelijk doet en producten tegen een eerlijke prijs verkoopt. Het is schrikbarend om te zien hoeveel geld een onderneming misloopt door een niet efficiënt werkend proces.

 

Wil jij jouw bedrijf tegen het licht houden?

Dan kunnen wij je helpen! Een buitenstaander kijkt anders naar je bedrijf dan dat je zelf doet. En dat geeft nieuwe inzichten. Door te bepalen welke resultaten je wil behalen of verbeteren brengen wij focus aan. Vervolgens gaan we aan de slag in jouw bedrijf. Hoe zo’n traject eruit kan zien, vind je op de pagina over onze Business Challenge.

Management
4/7/2022

Wat wij kunnen leren van ‘The Profit’

Jeroen de Vries
Partner