De toekomst van bedrijfsverantwoordelijkheid: ESG en CSRD in 2025
Klanten, investeerders en werknemers eisen steeds meer verantwoordelijkheid van bedrijven.
Bedrijven liggen onder een vergrootglas. Want stakeholders worden kritischer. Klanten, investeerders en medewerkers eisen steeds meer verantwoordelijkheid van bedrijven. De één ziet dit als last. Want je krijgt er allerlei extra werk bij. En dat is deels ook zo. Maar je kunt het ook zien als een kans.
Last of kans?
De kans om je te onderscheiden van bedrijven die het juist als een last zien. Wist je dat een duurzaam ESG-beleid uiteindelijk zorgt voor een hogere medewerkers- en klanttevredenheid? Gevolg? Je behaalt een beter rendement. En je verhoogt de continuïteit binnen jouw bedrijf.
De zogeheten bedrijfsverantwoordelijkheid leg je vast in je CSRD-rapportage. Je beschrijft hier wat je doet op de verschillende thema’s waar jij een dubbele materialiteit op hebt. Daarnaast leg je een stukje beleid vast. Ons advies: integreer dit in je organisatiestrategie. Maak er geen project aan de zijlijn van. Grote kans dat het dan een last voor je wordt.
Trends in 2025
De druk op duurzaamheid neemt vanuit de EU alleen maar toe. Zij hebben ambitieuze doelstellingen zoals de Green Deal. In 2025 gaat het grootbedrijf in Nederland ook rapporteren volgens de CSRD-richtlijnen. Er gaan bedrijven zijn die dit gaan inzetten en vermarkten als een strategisch voordeel. Onze tip aan jou. Let op dat je niet te ver achterop gaat lopen op dit gebied. Want uiteindelijk heeft dit een negatief effect op de klanten die je aan kunt trekken. Maar ook op de nieuwe generatie medewerkers. Want de nieuwe generatie is veel selectiever. Zij kijken daadwerkelijk naar waar je bedrijf voor staat. Past dit niet bij hun normen en waarden? Dan komen ze niet voor je werken.
Uitdagingen voor bedrijven
Waar begin je? Stap 1: neem je verantwoordelijkheid. En dit start met een cultuurverandering. Niet iedere ondernemer of medewerker zit te wachten op deze veranderingen. Het vergt een andere kijk op de wereld. Het bedrijf. Of jouw baan. En dat gaat best ver. Het raakt daadwerkelijk de kern wie jij denkt te zijn. Dat verander je niet even met wat trainingen. Het vraagt écht om een cultuuromslag.
Wil je hier meer over weten? Kijk dan eens naar onze diensten op het gebied van cultuur en leiderschap. Of neem contact met ons op. We helpen je graag verder.