ESG-strategie implementeren in jouw bedrijf
Hoe pak jij dit nou aan binnen jouw MKB-bedrijf?
ESG. Duurzaam ondernemen. Goed werkgeverschap. En maatschappelijk verantwoord ondernemen. Woorden die je als ondernemer vast al eens voorbij hebt zien komen. Maar dan… Wat doe jij er als ondernemer mee? Het ondernemerschap gaat tegenwoordig verder dan alleen zorgen voor goede financiële resultaten. En dat is zeker niet alleen van de laatste jaren. De maatschappij verandert. En wil je met jouw bedrijf klaar zijn voor de toekomst? Dan moet je mee veranderen. Maar hoe pak jij dit nou aan binnen jouw MKB-bedrijf?
Wat is ESG?
Even een korte herhaling. Waar stond ESG ook alweer voor?
- Environmental (Milieu): welke invloed heb jij op het milieu? Maar ook andersom. Welke invloed heeft het milieu op jouw onderneming? Denk aan energiebesparing, afvalreductie en duurzame inkoop.
- Social (Sociaal): dit gaat over goede arbeidsomstandigheden, goed werkgeverschap en maatschappelijke betrokkenheid.
- Governance (Bestuur): transparantie en ethiek in je bedrijfsvoering. Denk bijvoorbeeld aan eerlijke besluitvorming en goed leiderschap.: transparantie en ethiek in je bedrijfsvoering. Denk bijvoorbeeld aan eerlijke besluitvorming en goed leiderschap.
Voor MKB-bedrijven hoeft ESG geen groot, complex plan te zijn. Het gaat om bewust kiezen voor duurzame, verantwoorde bedrijfspraktijken die passen bij jouw bedrijf. Noem het ‘goed ondernemerschap’ op verschillende gebieden.
Twee routes naar ESG-implementatie
In onze vorige blog las je dat het voor grote bedrijven al verplicht is om te rapporteren over de ESG-thema’s. Ook voor MKB-bedrijven komt deze verplichting eraan. Waarschijnlijk in 2028. Maar stel nou dat we deze CSRD-verplichting even wegdenken. Dat we de ESG-thema’s juist inzetten als versneller voor jouw organisatie. Doel? Jouw bedrijf bestendig maken voor de toekomst.
Er zijn grofweg twee routes voor bedrijven die ESG willen omarmen.
- Het opgelegde ‘moetje’: bij deze reactieve aanpak gaat het om het voldoen aan de minimale eisen van ESG-wetgeving. ESG wordt hierdoor al snel als een noodzakelijke kostenpost gezien. Een last voor het bedrijf om maar aan de juiste vereisten te voldoen. Het risico? Dit kan resulteren in 'greenwashing' – het creëren van een duurzaam imago zonder echte impact.
- De gewenste versneller: Hier ligt de focus op een lange termijn-verbintenis aan toekomstbestendigheid. Deze bedrijven nemen ESG-thema’s op in hun ambitie. Maar stellen ook meetbare doelen. En tot slot zijn ze open over hun prestaties, zowel positief als negatief.
Zie jij de ESG-thema’s als de versneller voor jouw organisatie? Dan is dit een krachtig middel om loyale klanten en betrokken medewerkers aan te trekken. Uiteindelijk vergroot dit het concurrentievermogen en de waarde van jouw bedrijf.
We horen je denken. “Klinkt allemaal leuk en aardig. Maar als MKB-bedrijf hebben we te maken met beperkte middelen ten opzichte van de grote bedrijven. We moeten ons vooral focussen met ons hoofd boven water houden.” Ongetwijfeld! Kijk daarom goed naar wat je nu al wél kan en wil doen. Gericht op de toekomst in plaats van alleen de dag van vandaag.
Tips voor een handige aanpak?
1. Bepaal wat voor jouw bedrijf belangrijk is
Welke thema’s spreken jou nu al aan? Met andere woorden: wat vind je nu al belangrijk? En jouw medewerkers? Jouw klanten? Jouw leveranciers? Thema’s die je nu al belangrijk vindt, zijn het waard om aandacht te krijgen. Zie hier een handige lijst om te kijken welke thema’s voor jou relevant zijn.
2. Stel duidelijke en meetbare doelen
De belangrijkste onderdelen voor ESG in beeld? Formuleer dan concrete doelen. Doelen die haalbaar zijn en waarmee jij tevreden bent. Vind jij maatschappelijke betrokkenheid belangrijk? Denk dan bijvoorbeeld aan het doel om in 2025 met alle collega’s 1.000 uur vrijwilligerswerk te verrichten. Of reduceer je energie footprint met een extra 10%. Of ga voor een medewerkerstevredenheid van een 9. Er zijn zoveel mogelijkheden. Met duidelijke doelen kun je gericht aan de slag en maak je je impact zichtbaar.
3. Maak de ESG-thema’s onderdeel van je strategie
Zorg dat iedereen begrijpt waarom deze doelen belangrijk zijn en wat hun rol is in het behalen van deze doelen. Betrek ze bijvoorbeeld bij het brainstormen over acties die nodig zijn om de doelen te behalen. Zo begint het echt te leven. Vergeet overigens niet de belangrijkste opties te onderstrepen en minder belangrijke opties voorlopig door te strepen. Begin met het belangrijkste eerst en houdt focus.
4. Betrek en stuur
Als je het goed inricht, komen niet alle initiatieven op jouw bord terecht om de ESG-doelen te halen. Zorg dat iedereen weet welke acties nodig zijn en verdeel ze. Zo draagt iedereen z’n steentje bij.
Meer weten?
Ben je op zoek naar een werkzame manier om de juiste doelen te stellen en de juiste opvolging te geven? Kijk eens op strategietraject. Of neem contact met ons op. Dan gaan we samen om tafel om handige tips door te nemen met een vers bakje koffie.