Sterke ambitie
De derde dinsdag van september zit er weer op! Voor veel ondernemers, bestuurders en managers is dit weer een belangrijk ijkpunt.
Vanaf dit moment is het weer tijd om de plannen voor komend jaar aan het papier toe te vertrouwen. Maar wat waren de doelstellingen voor dit jaar ook alweer? Wat hebben we eigenlijk precies gerealiseerd en hoeveel procent willen we komend jaar verbeteren, optimaliseren en groeien? Over dit jaarlijks terugkerend fenomeen kan al uren gediscussieerd worden.
Sterke ambitie
Het is natuurlijk ook de vraag of dit een éénmalige exercitie per jaar is of dat het proces van doelstellingen aanscherpen en formuleren niet een doorlopend proces zou moeten zijn. Daar wordt hier niet op ingegaan maar hier wordt wel ingegaan op de stap voor het formuleren van de doelstellingen, namelijk: wat is eigenlijk de ambitie van het bedrijf?
Het werken vanuit een ambitie is belangrijk omdat het koers geeft aan de organisatie. Het beschrijft de grote droom, het doel. De ambitie is de basis van alle doelstellingen. Draagt een doelstelling niet bij aan het behalen van de ambitie? Dan is het geen doelstelling. Een heldere ambitie hebben, is wat mij betreft erg belangrijk. Maar waar zo een dergelijke ambitie aan moeten voldoen?
Bij het formuleren van een sterke ambitie zoek je naar een spanningsveld. Het spanningsveld tussen wens en realiteit. Als de ambitie meer vraagt van de betrokkenen dan ze aankunnen, dan is deze te groot en veroorzaakt deze burn-out in de organisatie. Is de ambitie te klein, dan creëer je boredom. Juist op de grens van burn-out en burndom, zijn organisaties in staat de ambitie te omarmen en er naar te handelen. Jim Collins introduceerde in zijn boek Built to Last de term BHAG. Dit staat voor Big Hairy Audacious Goal en is door meerdere bedrijfskundigen zoals Verne Harnisch omarmt. Wat mij betreft is de BHAG een mooie metafoor om op dat snijvlak te komen waar organisaties de gekozen ambitie omarmen en weten te verwezenlijken.
Waar het spanningsveld precies ligt, is natuurlijk vooraf moeilijk aan te geven. Het spanningsveld kun je in ieder geval in een gezamenlijke discussie samen opzoeken en natuurlijk is het een kwestie van doen. Wat een bijkomend voordeel is om dit in een gezamenlijke discussie te doen, is dat spraakverwarringen en onenigheid worden beperkt. Het realiseren van een ambitie mislukt vaak doordat er binnen een organisatie niet dezelfde taal wordt gesproken en er onenigheid is over de ambitie. Dit geeft gedoe en dat wil je niet. Een gedeelde en betekenisvolle ambitie voorkomt dit en het is juist een sterk bindmiddel in de samenwerking. Mensen willen immers met betekenisvolle zaken bezig zijn en het gevoel hebben hier in gezamenlijkheid aan te werken. Zonder ambitie is een team als een stuurloos zeilschip op volle oceaan.
Wat mij betreft is één van de belangrijkste aspecten van een ambitie dat deze energie moet geven. Als medewerkers hem lezen, dan moet het innerlijke vuurtje gaan branden. Medewerkers moeten zin krijgen om de mouwen op te stropen en aan de slag gaan. Zet de ambitie ook in de tijd, wanneer wil je dat de ambitie gerealiseerd is? Dit geeft de urgentie om er nu mee aan de slag te gaan zodat je organisatie zich blijft ontwikkelen. Creëer bevlogen medewerkers dankzij een goed geformuleerde ambitie!
Nog even samengevat
Een sterke ambitie voldoet wat mij betreft aan de volgende aspecten:
- De ambitie zit precies op het snijvlak van het onhaalbare en het haalbare;
- De ambitie is dankzij de input van meerdere mensen tot stand gekomen;
- Iedereen binnen de organisatie begrijpt de ambitie en kan hem doorvertellen;
- De ambitie straalt energie uit;
- Het geeft een duidelijke richting aan de organisatie;
- De ambitie geeft je de belangrijkste input voor je doelstellingen.