Strategie voor MKB: Praktische tips om je bedrijf te laten groeien
Strategie voor MKB? Dat is toch iets voor grote organisaties? Nee zeker niet. Ook in het MKB is het hebben van een strategie van groot belang.
Strategie kan al snel beladen overkomen. Maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Maar wat is dan strategie? We leggen het je uit. Het is belangrijk om het verschil te kennen tussen strategische positionering en strategische planning.
Wat is strategische positionering?
Dat is de manier hoe jij je bedrijf op het speelveld positioneert. Eigenlijk: de positie die jij inneemt om te winnen. Met name Michael Porter en Tracy en Wiersema zijn bekende denkers die hier onderzoek naar hebben gedaan. Waar het eigenlijk op neerkomt? Maak een keuze om in één van onderstaande gebieden uit te blinken. Deze onderdelen gelden niet alleen voor grote organisaties, maar ook voor het bepalen van strategie voor MKB.
1. Operational excellence
Deze strategie richt zich op het optimaliseren van interne processen om zo efficiënt en kosteneffectief mogelijk te werken. Focus je als bedrijf hierop? Dan streef je naar lage productiekosten. Snelle leveringen. En betrouwbare producten of diensten tegen een scherpe prijs. Twee voorbeelden hiervan zijn Amazon en IKEA.
2. Product leiderschap
Bij productleiderschap staan twee elementen centraal. Namelijk innovatie en het aanbieden van de beste producten in de markt. Twee voorbeelden hiervan zijn Apple en Tesla. Zij kiezen deze strategie en investeren continu in het ontwikkelen van moderne en onderscheidende producten. Zo blijven zij de concurrentie voor op de markt. Het zorgt voor een verrassingseffect.
3. Customer intimacy
Deze strategie draait om het opbouwen van sterke, persoonlijke klantrelaties. Hoe? Bedrijven die customer intimacy gebruiken begrijpen de wensen en behoeften van hun klanten en spelen hierop in. Twee voorbeelden hiervan zijn Coolblue en Starbucks. Zij zetten in op een uitmuntende service. En maatwerk en loyaliteit. Op die manier creëren zij langdurige, trouwe klantrelaties.
Tip: Ga niet voor alle drie tegelijk. Tenzij je marktleider bent. Ben dan op alle drie de gebieden minstens even goed als je concurrentie. Maar kies alsnog één strategie uit waar jij echt in uitblinkt.
Wat is strategische planning?
Strategische planning is de manier hoe een bedrijf haar ambitie, doelen, strategieën en indicatoren definieert om een heldere route naar succes vast te stellen. Wij gebruiken hiervoor de OGSM methode. Dit is een praktische methode voor een strategie op één A4.
Heb jij je positionering bepaald? Dan ben je toe aan de volgende stap: het bepalen van de ambitie. Bijvoorbeeld: ‘de lekkerste hamburgers maken en verkopen’. Jouw ambitie bepaalt de scope. Doe ik dat lokaal? Creëer ik een keten door heel Nederland? Of zelfs wereldwijd? Dezelfde invulling. Maar een ander ambitieniveau.
De ambitie is subjectief. De doelen die je daaraan hangt maken de ambitie meetbaar. Voorbeeld van een doel is: ‘we hebben aan het einde van het jaar minimaal 20 vestigingen in Nederland. Onze hamburger is bekend in heel het land’.
Wat is dan een strategie? Dat is de manier waarop je invulling geeft aan de ambitie om zo je doelen te bereiken. Terug naar het voorbeeld van hierboven over ‘de lekkerste hamburgers maken en verkopen’. Die landelijke bekendheid gaan we creëren door foodbloggers te laten schrijven over onze hamburger. Daarnaast draaien we social media campagnes en sponsoren we een landelijk bekend televisieprogramma. De 20 vestigingen zijn alleen gevestigd in het hart van een stad met minimaal 100.000 inwoners.
Bovenstaande indicatoren zijn op hun beurt weer een meetbare afspiegeling van de strategieën. Met bijbehorende actieplannen. Zoals: onderzoek doen naar bekende foodbloggers. Iedere maand benaderen we er één die onze hamburger gaat beoordelen en promoten. En iedere maand een nieuwe foodblogger. Zo groeit de bekendheid. En dit draagt weer bij aan het doel van de landelijke bekendheid van de hamburger.
Praktische tips voor strategie voor MKB
Het klinkt misschien eenvoudig. Maar ook met een strategie op één A4 kun je verzanden. Daarom vind je hieronder een aantal tips voor je strategisch plan.
- Baken je positionering duidelijk af. Dit geeft richting en helderheid in te maken keuzes.
- Zeg ‘nee’ op alles wat niet bijdraagt aan de ambitie.
- Stick to the plan. Geef ruimte aan executie en de resultaten zullen volgen.
- Zet niet teveel acties tegelijk uit. Beter 3 goede acties, dan 10 halve acties.
- Verzand niet in micromanagement. Houd het grote plaatje in beeld.
- Geef je doelen een deadline en werk hier daadwerkelijk naar toe.
Volg bovenstaande stappen. Wees gefocust. En voltooi de acties die nodig zijn. Zo zie jij dat jouw strategie je naar jouw doel brengt. En onthoud. Het is niet het plan dat niet werkt, maar het zijn de mensen die niet werken.
Wil je meer weten over strategie? Of over hoe je zelf met strategie aan de slag kunt gaan? Kijk eens op strategietraject. Of neem contact met ons op. We helpen je graag verder.