Strategie
2/1/2025

Strategieontwikkeling: hoe maak je een succesvol plan voor jouw bedrijf?

Edo Beltman
Bedrijfskundig adviseur

De uitvoering van een strategisch plan is een ontzettend mooie kans voor jou en je team

Download whitepaper

Het blijft een doorlopend thema bij veel ondernemers. Zeker in het mkb worstelen veel bedrijfseigenaren en MT’s met het maken en uitvoeren van een strategisch plan.

Hoe maak je een succesvol plan voor jouw bedrijf?

De top 3 van uitdagingen die we altijd terug zien komen:

  • Hoe krijg ik de werkvloer mee?
  • Hoe maken we een hoog-over plan concreet?
  • Op welke manier zorgen we ervoor dat het plan in beweging blijft?

Laten we eens kijken hoe we dit kunnen aanpakken.

Van ambitie naar actie

Voor het maken van een succesvol plan is het belangrijk om goed te kijken naar de uitvoering. Wat moet er precies gebeuren? Welk resultaat moet dit opleveren? Wie moet dit doen? En wanneer moet het klaar zijn? Oftewel: wie doet wat wanneer? Hiervoor is de OGSM-methode heel geschikt. In een notendop: je maakt stapsgewijs eerst jullie grote ambitie concreet met doelen. Deze doelen ga je behalen door strategische keuzes te maken. Daarna omschrijf je de acties die nodig zijn om invulling te geven aan deze keuzes.

Betrek je mensen voor draagvlak

Hierbij is het belangrijk om te kijken hoe je iedereen in het bedrijf informeert. Dit is belangrijk om meerdere redenen. Het zorgt ervoor dat alle medewerkers weten waar het bedrijf mee bezig is én waar je naar toe wilt gaan. Daar kan - of moet - iedereen een bijdrage aan leveren. En dat kan alleen als ook iedereen weet wat de bedoeling is. Dit doe je door regelmatig de mensen te informeren én ze actief te betrekken. Dat informeren is niet alleen af en toe een mailtje sturen. Ga ook eens op de zeepkist staan en ga de persoonlijke gesprekken aan. Dan krijg je ook de nodige feedback.

Durf te delegeren, stuur op voortgang

Zoals aangegeven moet je de mensen ook betrekken. De uitvoering van een strategisch plan is een ontzettend mooie kans voor jou en je team. Door verantwoordelijkheden en acties bij jouw mensen neer te leggen kun je zelf de rode draad bewaken. Je houdt tijd beschikbaar voor de grote lijnen en je vizier op de stip op de horizon. Voor jouw mensen, op elk niveau, is het een mooie kans op te laten zien wat ze kunnen. Zo dragen ze niet alleen bij aan het huidige resultaat van het bedrijf, maar ook aan het toekomstige succes.

Doordat dit bij veel bedrijven nieuw is, is het belangrijk de voortgang goed te bewaken. Zorg ervoor dat er geen enorme piek met acties ligt direct na de aftrap van het strategische plan. Verdeel de werkzaamheden over de mensen, maar ook over de tijd. Niet alles heeft spoed. Op deze manier went iedereen in het bedrijf aan het uitvoeren van strategische acties. Hierdoor wordt het een vast onderdeel van ieders werkweek.

Behoud het ritme

Wat mij betreft hét grootste risico van elk strategisch plan. Het doodbloeden na een enthousiaste aftrap. Enorm zonde want dat werkt zelf averechts. Mensen worden cynisch en denken “leuk plan, maar gaat toch niet werken”. Het is daarom ontzettend belangrijk om het ritme en de tijdlijn goed te bewaken. Besteed hier aandacht aan. Plan hier tijd voor in en zorg dat anderen dat ook doen. Monitor de voortgang. Help mensen die vastlopen en haal obstakels weg. Zorg dat het niet vrijblijvend is: als je wat afspreekt, moet je elkaar hier ook op aanspreken.

Wanneer doen we het goed?

Tot slot: met doelstellingen kun je goed bepalen én meten of het goed gaat. Wanneer jullie deze doelen behalen, is het goed om hierbij stil te staan. Dit hoeft niet alleen bij het grote hoofddoel te zijn. Als er mooie dingen worden opgeleverd mag dat gehoord en gezien worden. Goed voor het draagvlak en de motivatie. Een schaal met bitterballen doet dan al wonderen. Succes!

Meer weten?

Ondanks deze handvatten snappen we dat je hier hulp bij kunt gebruiken. Kijk eens bij strategietraject. Of neem contact met ons op. Dan gaan we samen om tafel om handige tips door te nemen met een vers bakje koffie.

Strategie
2/1/2025

Strategieontwikkeling: hoe maak je een succesvol plan voor jouw bedrijf?

Edo Beltman
Bedrijfskundig adviseur