Strategie
20/2/2025

Voordelen van het OGSM-model

Edo Beltman
Bedrijfskundig adviseur

We leggen je de voordelen uit die wij in de praktijk tegenkomen bij het inzetten van het OGSM-model

Download whitepaper

In onze vorige blog hebben we uitgelegd wát het OGSM-model is. Wij zijn hier erg enthousiast over en gebruiken dit in onze strategietrajecten bij klanten. Maar ook voor onze interne strategische plannen. Spreekt dus voor zich dat we hier de voordelen van inzien. Maar welke voordelen zijn dat dan? Dát vertellen we je hieronder.

Strategie op 1 A4

OGSM is heel overzichtelijk. Niemand leest strategische plannen die in een dik boekwerk zijn opgeschreven. De teksten zijn vaak heel indrukwekkend. Maar in de praktijk belanden ze altijd in de la. Als iemand er ooit weer naar vraagt kun je wat laten zien. Heel fijn, maar dit nodigt niet uit om er lekker mee aan de slag te gaan. Met een strategie op 1 A4 kan dit wel. Je kunt het een vaste zichtbare plek geven. Bijvoorbeeld op een scherm of uitgeprint aan de muur van het kantoor.

Lekker logisch

Er zit een logische verdeling in van een grote ambitie, via strategische keuzes, naar concrete acties. Hiermee geef je antwoord op de vraag die vaak ontstaat bij grote strategische doelen: wát moeten we nou precies gaan doen? Wie doet welk deel? En wanneer gaan we er mee aan de slag?  

Delegeren en betrekken is makkelijk

Je kunt strategieën en acties aan iedereen toewijzen. Zo leg je verantwoordelijkheden lager in de organisatie. Goed voor betrokkenheid en ontwikkeling van je mensen. Iedereen draagt zijn deel bij en successen van het bedrijf zijn zo een gezamenlijk succes. Nog een voordeel? Niet alle tijd van directie en hoger management wordt opgeslokt met deze acties. Zij kunnen hun vizier op de stip op de horizon houden en het bedrijf hierheen leiden.

Handige online tool

Een van de grote voordelen van OGSM is de online tool die beschikbaar is. Dit is een perfect dashboard waarin iedereen tijd- en plaats onafhankelijk kan kijken en werken. Het is super overzichtelijk en biedt filtermogelijkheden om alles per persoon zo handig mogelijk weer te geven. Wil je als eigenaar een overzicht van de voortgang van alle strategische keuzes? Prima in te stellen. Wil je als marketingmanager een overzicht van alle marketing-gerelateerde acties? Ook geen probleem.

Voortgang is goed te meten

Doordat je SMART-doelstellingen en indicatoren gebruikt, kun je meten of je acties resultaten opleveren. Met de maandelijkse doen-sessies rapporteert iedereen op de voortgang. In de OGSM-tool kun je daarnaast goede rapportages maken op basis van meetwaarden. Zo zie je wat er al is gerealiseerd. Maar ook kun je rapportages maken op basis van streefwaarden. Zo is het inzichtelijk waar je voor gaat.  

Snel schakelen en bijsturen

Bij deze doen-sessies geeft iedereen aan of het lukt met de uit te voeren acties. Is dit niet het geval? Dan staan de acties op oranje of rood in de OGSM-tool. Dit is het signaal naar de rest om bij te springen met de vraag: hoe kunnen we de actie alsnog uitvoeren?

Mocht dit niet lukken, dan kun je snel schakelen om de actie aan te passen: kan iemand anders het uitvoeren of moet de actie anders worden opgesteld?

Tot slot

Heb je een groter bedrijf? Dan kan het zijn dat er te veel plannen en acties zijn om in één OGSM te stoppen. Geen paniek. Je kunt makkelijk per afdeling of businessunit een eigen OGSM maken, die samenhangt met het bedrijfsbrede ‘grote’ OGSM.  Hier kun je de jaarplannen van alle managers op dezelfde manier in laten omschrijven én volgen.

Meer weten?

Ondanks deze handvatten snappen we dat je hier hulp bij kunt gebruiken. Kijk eens op strategietraject. Of neem contact met ons op. Dan gaan we samen om tafel om jouw vragen door te nemen met een vers bakje koffie.

Strategie
20/2/2025

Voordelen van het OGSM-model

Edo Beltman
Bedrijfskundig adviseur