Wat is waardecreatie en waarom is het essentieel voor bedrijven?
Het is belangrijk om te achterhalen wat een ander jouw product of dienst waard vindt.
Er zijn verschillende manieren en filosofieën hoe je naar waarde kunt kijken. Je zou kunnen zeggen dat waarde datgene is waar de klant voor wil betalen. Dit resulteert in een prijs. Hoe de klant waarde ervaart is sterk afhankelijk van de situatie.
Wat vindt een ander jouw product of dienst waard
In een zeer waterrijk gebied met veel zuiver bronwater kost water bijvoorbeeld een stuk minder dan in een gebied met droogte. In uitzonderlijke situaties worden zelfs gigantische bedragen betaald. Stel je voor. Je loopt al een paar dagen in de woestijn en komt bijna om van de dorst. Hoeveel is water jou dan waard?
Heb je door waar we naartoe willen? Het is dus belangrijk om te achterhalen wat een ander jouw product of dienst waard vindt. Aan jou de kunst om je zo te positioneren om een goede prijs te krijgen. Bied je een product aan in een concurrerende markt? Dan betalen mensen een lagere prijs. En andersom. Wil je meer weten over positionering? Lees er meer over in deze blog.
Lean management
Als bedrijf doe je dus datgene wat waarde oplevert. Dit kun je optimaliseren. Wat levert er bij jou waarde op? Lean management is hier heel geschikt voor. De essentie van lean is namelijk dat te doen wat jouw klant als waardevol beschouwd. Al het andere is eigenlijk verspilling. Alleen belangrijke processen die nodig zijn blijven dus bestaan. Wat is de essentie van jouw bedrijf? En hoe voer je daarin verbeteringen door? Daar kom je achter met tools zoals value steam mapping, kaizen en de 7 verspillingen sessies.
Value based management
Dan is er ook nog zoiets als value based management – ook wel VBM. Waar lean management zich richt op de klant – value to the costumer. Richt VBM zich op de waarde van de organisatie – value to the firm. Het creëren van waarde voor aandeelhouders dus. Maar dan wel met het lange termijn doel in zicht. VBM gaat er niet over om op korte termijn zoveel mogelijk geld te verdienen. Het richt zich juist op lange termijn waardecreatie. Ook wel duurzame waardecreatie. Je kunt denken aan investeringen in innovatie, kwaliteit, medewerkers en klantrelaties.
Waardecreatieplan
Waarde creëren begint met een goed doordachte strategie. Deze strategie wordt operationeel gemaakt in een waardecreatieplan. Inclusief acties, KPI’s en verantwoordelijkheden binnen een bedrijf. Wij - SmitDeVries - gebruiken hier het OGSM- model voor. Elementen die zorgen voor waarde creatie definiëren we en rollen we uit binnen het bedrijf. Zo weet iedere medewerker hoe hij of zij bijdraagt aan het grotere doel. Namelijk: Meerwaarde creëren.
Meer weten?
Wil je meer weten over waarde creëren? Of over hoe je hier zelf mee aan de slag kunt gaan? Kijk dan ook eens naar ons waardecreatieprogramma. Of neem contact met ons op. We helpen je graag verder.