Procesvolwassenheid in organisaties

SmitDeVries
Procesvolwassenheid in organisaties

In 2004 heeft Paul Harmon, een vooraanstaand onderzoeker op het gebied van procesmanagement, een artikel geschreven over de volwassenheid van bedrijfsprocessen. Hij schrijft dat volwassen organisaties dingen systematisch doen, terwijl onvolwassen organisaties hun uitkomsten danken aan individuele hoogstandjes die spontaan gecreëerd worden. Ondanks dat het artikel inmiddels 14 jaar oud is, is de inhoud van een artikel zeker niet verouderd. Harmon onderscheidt vijf niveaus van volwassenheid in organisaties, die tot op de dag van vandaag bij veel organisaties herkenbaar zijn:

Niveau 1

Organisaties zijn onvolwassen. De processen zijn ad hoc, ongedefinieerd en de uitkomsten van projecten zijn onvoorspelbaar.

Niveau 2

Organisaties zijn begonnen met het focussen op processen en hebben daarbij een aantal hoofdprocessen beschreven. Zij zijn in staat om processen met voorspelbare resultaten te herhalen, terwijl andere processen nog niet gereguleerd worden.

Niveau 3

Organisaties hebben alle basisprocessen beschreven en hebben een mate van controle over deze processen. Zij beginnen data te verzamelen om deze processen optimaal te managen.

Niveau 4

Organisaties leggen de nadruk op het managen van de processen. Zij hebben goede procesmetingen en doen aan consistente dataverzameling. De managers vertrouwen op de metingen en data en sturen en plannen ook op deze data. Daarnaast is er een hiërarchische afstemming tussen de resultaten van sub processen en hoofdprocessen. Alle processen dienen de algemene organisatiedoelstelling.

Niveau 5

Organisaties hebben al hun medewerkers geleerd om procesmatig te werken en verlangen inzet van alle medewerkers op het gebied van continue verbetering van de processen.

Schematisch kunnen de niveaus als volgt worden weergegeven:

Procesvolwassenheid fasen

Wij begeleiden organisaties naar een hoger niveau van proces volwassenheid. Wij kunnen dit op verschillende manieren vormgeven, bijvoorbeeld door een analyse te maken van de huidige situatie en het verbeterpotentieel door middel van het doorlichten van jouw organisatie.

Processen en werkbeschrijvingen

Maar we gaan ook verder door de werkprocessen binnen jouw organisatie in kaart te brengen en uit te werken in processen en werkbeschrijvingen. Of we leggen jouw processen vast in een procesmanagement systeem, waardoor continu verbeteren wordt ondersteund.

Heb je interesse of wil je graag vrijblijvend met ons in gesprek over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.

Deel dit bericht

Meer artikelen die je misschien interessant vindt...

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar boven