ESG en CSRD - Wat betekenen deze richtlijnen voor jouw mkb-bedrijf?
ESG en CSRD. Beide termen zijn je vast bekend. Met deze richtlijnen groeit de aandacht voor duurzaamheid binnen organisaties flink. Moeten we nu dan allemaal een elektrische auto gaan rijden? Of bomen planten? Nou nee. Niet per sé.
ESG en CSRD. Beide termen zijn je vast bekend. Met deze richtlijnen groeit de aandacht voor duurzaamheid binnen organisaties flink. Moeten we nu dan allemaal een elektrische auto gaan rijden? Of bomen planten? Nou nee. Niet per sé.
ESG
Waar het om gaat is dat je een beeld schetst over hoe duurzaamheid er bij jouw bedrijf uitziet. Bij de term duurzaamheid denken we al snel aan het milieu. Maar bij ESG gaat het om meer dan alleen ecologie. Het gaat ook om sociaal en governance. ESG is dus een breed begrip om naar duurzaamheid van organisaties te kijken.
CSRD
CSRD staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive. Het is Europese wetgeving die van toepassing is op organisaties in de Europese Unie. Deze wetgeving verplicht organisaties te rapporteren op verschillende duurzaamheidsthema’s. Opgedeeld in ecologische, sociale en governance (ESG) thema’s. Vanaf 2025 moeten alle grotere organisaties verplicht over CSRD gaan rapporteren in hun jaarrekening. Op basis van dubbele materialiteit wordt bepaald over welke duurzaamheidsthema’s je moet rapporteren. Dubbele materialiteit is de organisatie bekijken vanuit twee invalshoeken. Het gaat erom om zowel de interne impacts per thema te identificeren en beoordelen. Het gaat hier dan om financiële aspecten. Maar ook de externe impacts. Het gaat dan om sociale en ecologische aspecten.
MKB-bedrijven en CSRD
CSRD lijkt ver weg. Maar dat is het niet. CSRD-plichtige bedrijven moeten hun waardeketen in beeld brengen. Hierbij kijken zij ook naar hoe duurzaam hun klanten en leveranciers zijn. Gevolg? Ieder MKB-bedrijf kan de vraag krijgen hoe zij duurzaamheid inzetten vanuit de CSRD. Belangrijk dus om toch na te denken over ESG. Maar de hierboven genoemde reden is niet de enige. Duurzaamheid is sowieso een steeds belangrijker thema voor organisaties. Klanten en leveranciers vinden ecologie steeds belangrijker. Zij hechten steeds meer waarde aan samenwerkingen of aankopen bij organisaties die aansluiten bij hun eigen overtuigingen. Kijken we naar het ‘sociaal’ gebied? Dan zijn het steeds meer medewerkers en potentiële medewerkers die hier aandacht voor hebben. Kijken we naar ‘governance’? Dan is het voornamelijk interessant voor investeerders en medewerkers. Zij willen namelijk graag weten hoe een organisatie naar bepaalde zaken kijkt. Zo kunnen zij vervolgens een bewuste keuze maken.
Strategie
Daarom richten wij ons ook op de kernwaarden van de organisatie. Het gaat niet alleen om: wat wil jij doen en verkopen? Maar vooral: waarom wil jij dit doen en verkopen? Welke overtuigingen heb je? En hoe wordt dit zichtbaar? Dit breng je tot uiting in de strategie. En een strategie kan niet zonder kernwaarden en ESG-beleid. Onze tip aan jou? Maak van ESG en CSRD geen afvinklijstje. Maar denk er goed over na.
Wil je meer weten over ESG en CSRD? Of over hoe je hier zelf mee aan de slag kunt gaan? Lees meer of neem contact met ons op. We helpen je graag verder.