Persoonlijke ontwikkeling

Bram Steijn
Partner

Uit je comfortzone met kleine stapjes.

In deze reeks van 5 blogs bespreken wij 5 tips om aan de slag te gaan met persoonlijke ontwikkeling. Je eigen ontwikkeling, maar vooral ook de persoonlijke ontwikkeling van je medewerkers. We zijn begonnen met het in beeld brengen van het ontwikkelpotentieel, het voeren van een ontwikkelgesprek en het zoeken naar een invulling die dicht bij de praktijk ligt. In dit blog gaan we daarop verder.

Uit je comfortzone en met kleine stapjes

Wat wij in de praktijk merken is dat veel leidinggevenden en medewerkers te groot denken, ze willen vaak te hard. Maar, om nog even te herhalen wat in het vorige blog ook is gesteld: persoonlijke ontwikkeling betekent dat je verandert. Je past je gedrag aan om met ander gedrag ook andere resultaten te bereiken. En die verandering vindt plaats buiten je comfortzone, je doet namelijk iets dat je eerst niet deed.

“Je maakt of een stap voorwaarts naar persoonlijke groei, of een stap terug naar veiligheid…”

Abraham Maslow

Het is daarom beter om kleine stapjes te zetten en daarmee telkens succes te halen, dan grote stappen die niet lukken. Door je te focussen op de successen die je hebt behaald, zal je zien dat je veel meer gemotiveerd raakt om jezelf nog verder te ontwikkelen. Die motivatie is namelijk, zoals je zult begrijpen, van groot belang. Een model dat dit mooi laat zien is het model voor gedragsverandering van B.J. Fogg*.Afbeelding: het Fogg Behavior Model (bron: B.J. Fogg)

3 aspecten voor gedragsverandering

Het model gaat uit van 3 aspecten die nodig zijn voor gedragsverandering:

  • Willen (motivatie)
  • Moeten (triggers) en
  • Kunnen

Zoals je je voor kan stellen vragen alle 3 de aspecten om de nodige inspanning van zowel de medewerker als leidinggevende. Besef je wel dat alleen de medewerker de motivatie kan beïnvloeden. Daar waar je als leidinggevende kan zorgen voor triggers tot gedragsverandering (de noodzaak) en de medewerker kan ondersteunen door hem te faciliteren (bijvoorbeeld met coaching of training), kan je als leidinggevende de intrinsieke motivatie van een medewerker niet beïnvloeden.

Motivatie als uitdaging

En dat maakt het voor jou als leidinggevende een mooie uitdaging. Gelukkig sta je niet volledig machteloos op het gebied van motivatie. Motivatie wordt namelijk beïnvloed door succes. Want iedereen herkent wel dat mooie moment dat je iets probeert, en het lukt. Dat motiveert om door te gaan. Richt je als leidinggevende daarom op het mogelijk maken van successen. Door de medewerker te stimuleren kleine stapjes te zetten in zijn ontwikkeling. Want met kleine stapjes is makkelijker succes te behalen dan grote stappen. En dat komt de persoonlijke ontwikkeling ten goede.

Feedback

Wat je als leidinggevende vervolgens nog moet doen is feedback geven. Maar daarover meer in het laatste blog.* Bronnen:

Persoonlijke ontwikkeling

Bram Steijn
Partner