Verbeteren van je bedrijfsprocessen: de rol van Lean en Agile werkwijzen
Je bedrijf kan mee óf tegen je werken. Wat is bij jou het geval? Is het bedrijf in staat zichzelf snel te veranderen als klanten dat vragen? Of is veranderen moeilijker dan dat je zou willen?
Je wilt iets bereiken. Je bedrijf moet doelstellingen behalen. Maar helaas, het lukt maar niet. Wat werkt er tegen? Waarom is dat zo? En wat kun je eraan doen? Hele concrete vragen. Vragen waar je altijd een oplossing voor wil hebben. Want dan kun je er iets aan doen. En daarmee de volgende stap zetten met je bedrijf. Zoals? Wél je doelstellingen halen. En wél kosten drukken en met innovaties komen waar je klant niet eens van durfde te dromen. Wist je dat dit een kwestie is van slim organiseren?
Resultaat
Het gaat niet om het veranderen op zich. Het moet leiden tot resultaat. En het liefste zo snel mogelijk. Start met het einde voor ogen. Want weet je wat je wilt? Dan kun je als bedrijf de juiste volgende stappen zetten.
Maar daar gaat het al vaak mis. Want wat wil je? En heeft iedereen in je bedrijf wel dezelfde blik? Zo niet, dan ga je daar last van krijgen. Hetzelfde geldt wanneer niet de juiste mensen betrokken zijn bij het opzetten en doorvoeren van verbetering.
Kan er nog meer fout gaan? Ja hoor. Wat denk je van het niet goed of volledig in kaart brengen van de grondoorzaken van een probleem. Heb je met veel inzet en kosten een oplossing… blijkt het een symptoom te zijn. Het probleem is blijven bestaan.
Tot slot is er nog een allergrootste valkuil. Want wat als je een veel te groot probleem probeert op te lossen in één keer? Stel je voor dat er mensen een jaar lang werken aan een oplossing voor dit grote probleem? Jij begrijpt vast dat de kans op een geweldige en adequate oplossing niet heel groot is. Wat wel? Het is beter om grote problemen op te knippen in kleine uitdagingen en die vlot achter elkaar op te pakken. Kan dat? Ja, met de juiste methodes.
Matchen van complexiteit
Er zijn verschillende methodes. Die zijn er niet voor niets. Vaak hebben zij hun waarde al in de praktijk laten zien. Heb ik dat dan echt nodig? Ja, want de ‘gezond-boeren-verstand’-methode is niet opgewassen tegen complexere problemen. Ook binnen jouw bedrijf gaat dat echt mis. Betreft het probleem het werk van meerdere collega’s? Dan moet je afstemmen. En doe je dat gestructureerd? Dan is dat het meest effectief en efficiënt. Twee keer winst dus!
In de praktijk werken wij veel met kaizens. Dit is een eenvoudige verbeteraanpak waarbij je met een (klein) team van betrokken medewerkers in 8 stappen werkt aan een gefundeerde en geborgde oplossing voor problemen. Binnen vier tot maximaal zes weken is die oplossing er. Eerder kan ook.
Agile werken is een andere stroming. Ook hier werken we met korte deadlines en een team. De aanpak is uitermate geschikt voor het bouwen van nieuwe producten en dienstverlening. Meer op de innovatievere kant dus. In beide gevallen biedt de structuur van de aanpak enige complexiteit. Dit zorgt ervoor dat je gedwongen bent je probleem vanuit meerdere invalshoeken te bekijken. Gefundeerd dus. Deze gematchte complexiteit zorgt voor het gewenste resultaat.
Kwestie van doen EN blijven doen!
Kaizen? Agile? Klinkt misschien ingewikkeld, maar dat is het niet. Echt een kwestie van gaan doen én blijven doen. Het vraagt aan de voorkant enige inrichting. Die kun je vervolgens keer op keer blijven gebruiken. Zo word je veranderbaar als bedrijf. Je kunt je snel aanpassen aan wat klanten vragen. En problemen en uitdagingen? Die ga je eenvoudig aan. Veranderen wordt de norm en is geen probleem op zich meer.
Meer weten?
Over de methodes en onze aanpak? Neem dan contact met ons op. Dan gaan we samen om tafel om handige tips door te nemen met een vers bakje koffie.