Tijd om te reflecteren en keuzes te maken
Wie echt wil veranderen, moet keuzes maken.
Doe je als ondernemer allang niet meer waarvoor je je bedrijf ooit begon? Of ben je als werknemer niet meer happy in je baan? Wie echt wil veranderen, moet keuzes maken. Maar ja, het salaris en die auto van de zaak zijn wel heel prettig. En waar krijg je ooit weer zulke leuke collega’s? Excuses liggen continu op de loer, weet Bram Steijn, trainer-coach en mede-eigenaar van onder andere organisatieadviesbureau SmitDeVries en trainings- en coachingsbedrijf Buro Bravour.
In een editie van ZON Magazine vertelt Bram waarom het zo belangrijk is om te reflecteren en keuzes te maken.
Reflecteren
Op dit moment ben ik met meerdere ondernemers aan de slag om hun organisatie zo in te richten dat zij weer de dingen kunnen doen waar ze energie van krijgen’, vertelt Steijn. Hij merkt dat de coronacrisis voor veel mensen een herijkmoment is, zowel bedrijfskundig als persoonlijk. ‘Mensen zijn aan het nadenken geslagen of dit de weg is die ze willen bewandelen. Hele branches worden keihard getroffen, maar velen grijpen deze kans ook aan om hun onderneming te herstructureren of anderszins keuzes te maken. Eenvoudig is dat nooit.’
Egostrelend
Steijn spreekt uit ervaring. Tot tien jaar geleden was hij bankdirecteur. ‘Ik was goed in mijn werk, had de meest geweldige collega’s, een fijn salaris. Al die voorwaarden vormden gouden ketens die mij in die situatie hielden, maar gelukkig was ik niet. Tot ik me op een dag realiseerde dat ik nooit bewust had gekozen voor het bankwezen. Ik was continu gevraagd voor functies en maakte zo stap na stap binnen de financiële dienstverlening. Egostrelend, maar het gevolg was dat ik op basis van de waardering van anderen tot over mijn nek in het werk zat dat niet bij mij paste. Na een goed gesprek met mijn vrouw, ging het roer om. Dat was het moment dat ik m’n hart ging volgen. Ik voel me gelukkig als ik meerwaarde kan creëren voor mens en organisatie door hen te helpen groeien.’ Steijn werd trainer-coach.
Veranderen begint met noodzaak
Je bent ongezond, je draait verlies, je bent ongelukkig en toch ga je maar door. Een herkenbare situatie voor heel veel mensen, volgens Steijn. Hoe doorbreek je het? ‘Veranderen gaat niet over kunnen, maar over willen. Je moet eerst die noodzaak echt onder ogen zien.’ Toch slagen veel mensen er niet in om keuzes te maken. ‘Dan is óf de pijn nog niet groot genoeg, of wordt de ambitie nog onderdrukt’, is het oordeel van Steijn.
Excuses vormen de valkuil. Steijn vertelt: ‘We houden onszelf voor de gek. Een goed salaris, zekerheid voor je gezin, leuke collega’s; comfort weerhoudt mensen ervan patronen te doorbreken. Daarnaast lopen veel ondernemers in de val dat ze vergroeid raken met hun organisatie en denken dat het niet anders kan. Excuses worden overtuigingen die verandering in de weg staan. Het verraderlijke is alleen dat je ze zelf niet ziet als excuus. Soms heb je iemand anders nodig om te spiegelen of je wakker te schudden.’ Steijn vervult die rol voor veel mensen: ‘Ik stel eigenlijk alleen maar vragen. De antwoorden zitten in je, maar soms heb je wat richting nodig en soms een spreekwoordelijke schop onder de kont.’ En dan is het tijd om patronen te doorbreken.
Regelmatig reflecteren
Zit ik nog op m’n plek? Dat is een vraag die iedereen zich van tijd tot tijd moet stellen, vindt Steijn. ‘Ik heb mezelf ook aangeleerd om regelmatig te reflecteren, want voor je het weet, zit je weer in oude patronen. Recent leverde het Steijn opnieuw een keuze op. ‘Gaandeweg was ik binnen SmitDeVries weer meer in het instrumentele stuk van de organisatie beland. Inmiddels hebben we afspraken gemaakt zodat ik me weer echt kan focussen op die menselijke kant binnen SmitDeVries en binnen de opleidingstak Achivers.’
Challenge op de Wadden
‘Get the hell out of your own business!’ Het is een uitspraak van Richard Branson die Steijn veel aanhaalt in gesprekken met ondernemers. ‘Jouw onderneming moet niet van jou afhankelijk zijn. Richt je organisatie zo in dat jij je passie en dromen kunt volgen.’ In 2021 organiseert SmitDeVries challenges waarbij acht tot tien ondernemers naar een plek in Europa gaan om te ontdekken wat ze werkelijk willen bereiken en hoe ze daar komen.
Steijn: ‘Iedereen vindt zijn ding in zo’n week. ‘s Ochtends gaan we aan de slag met jouw plan. De middagen zijn we op een andere uitdagende manier actief: hiking, cliff jumping, mountainbiken; we gaan drempels over om je te helpen patronen te doorbreken.’