Interview

De mens staat hier echt op nummer één.

Luuk Fuselier
Bedrijfskundig adviseur

Blijf je doen wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg.

Luuk, vertel... Waarom SDV?

“Een paar jaar geleden sprak Erwin, één van de vier partners van SmitDeVries, mij aan. Ik kende hem via onze gezamenlijke voetbalclub, waar we samen weleens over werk spraken. Hij zei: “Er komt binnenkomt een functie binnen SDV vrij als bedrijfsadviseur/-consultant. Ik nodig je uit voor een gesprek, want ik verwacht dat wij hier beiden gelukkig van worden.” “Ik ging hierop in en een aantal samenkomsten later was ik om.”

Wat de doorslag gaf

“Ik had het heel erg naar mijn zin bij mijn vorige werkgever. Alleen was de organisatie zo groot, dat ik onmogelijk alles kon aanpakken. Ik was op zoek naar: ‘wat is er nog meer’. En wilde bij wijze van spreken niet meer alleen de puntjes op de I zetten, maar hele zinnen formuleren. Daarom sprak de organisatiebrede aanpak van SmitDeVries me enorm aan. Je bestiert hier alle facetten en komt terecht bij allerlei bedrijven in diverse branches. Van een bakkerij tot een metaalbedrijf.”

Waar bedrijven voor aankloppen

“De vraag kan heel verschillend zijn. Loopt een ondernemer ergens tegenaan waar hij niet uitkomt? Dan staan wij klaar. Want elk mens kan heel veel, maar natuurlijk niet alles. Wij krijgen vragen als: ‘Ik ben aan het werk voor mijn bedrijf in plaats van andersom. Elke dag werk ik tot 22.00 uur. Neem ik gas terug? Dan loopt alles mis.’ Of: ‘Ik zie zoveel kansen voor ons bedrijf, maar groeien lukt niet. Al komt er genoeg geld binnen. Ik heb totaal geen inzicht in de administratie en ben het overzicht kwijt.’ “Ik vind het mooi als een klant zich zo kwetsbaar op durft te stellen. Bij een MKB voeg je dan al snel waarde toe. Want veel ondernemers zijn ‘blind’ geworden voor hun eigen bedrijf.”

Een frisse wind

“Wij bekijken de situatie met een frisse, open blik. Vanuit een nieuw perspectief. Brengen nieuwe inzichten. Laten zien hoe het ook anders kan. Dat begint met de juiste vragen te stellen. Niet alleen aan directie of het MT, maar juist aan mensen in alle lagen binnen de organisatie. We gaan volop de dialoog aan. Signaleren en benoemen. Niet als een vlieg aan de muur dus, maar echt de mond opentrekken. Soms merk je dat een deur eerst gesloten blijft. Dan wil je die toch minstens op een kier krijgen. Als dat dan lukt, dan komt er zulke waardevolle informatie naar boven. Vanuit daar leggen wij een goed fundament. Door processen te beschrijven en ambities te formuleren bijvoorbeeld. Daar gaan we dan samen mee aan de slag en we begeleiden de organisatie. Niet alleen door de ‘harde’ kant op te pakken, maar ook de ‘zachte’.”

Een mooi voorbeeld…

“We werken nu bij een klant die vroeg om handvatten met betrekking tot HR. Eerst zijn we het gesprek aangegaan, met allerlei mensen binnen de organisatie. Daarna hebben we een HR-cyclus opgesteld en functieprofielen. Ook hebben we vanuit onze Buro Bravour-tak mensen gecoacht en communicatie- en leiderschapstrainingen gegeven. Van de eigenaar kreeg ik het compliment: “Wow, bedankt. Hier kunnen we echt mee verder… dit heb ik al die tijd gemist.” En medewerkers zeiden: “Nu wordt er eindelijk wat gedaan met wat we zeggen. Er wordt echt naar ons geluisterd”. “Het is zo belangrijk dat mensen zich binnen de organisatie zich gehoord voelen. Want als een idee of advies niet gedragen wordt door hen, kun je het net zo goed direct in de prullenbak gooien. Daarom begeleiden we het gehele proces, van inventarisatie tot borging. Zo helpen we organisaties echt vooruit. Dat geeft energie.”

Van een nood een deugd maken

“Natuurlijk is het niet altijd alleen maar leuk. Bedrijfsprocessen opstellen bijvoorbeeld? Heel belangrijk. Maar de hele dag achter de computer zitten? Niet mijn favoriete bezigheid. Gelukkig draaien we vaak zo’n drie langdurige projecten tegelijkertijd. En krijg je alle vrijheid om jouw dagen en werkzaamheden in te delen zoals je zelf wilt. Dat maakt dit werk ook zo leuk en afwisselend. Het ene moment doe jij je administratie vanuit huis en het volgende moment zit je in de auto en pleeg je acquisitiebelletjes. Op weg naar een klant waar je een vergadering bijwoont. De andere dag heb je op kantoor een afspraak met één van de partners die klanteigenaar is. En sparren jullie inhoudelijk over klantcase. Om vervolgens één van je collega’s van het werk te houden met jouw geouwehoer. Een tennisbal naar Debby gooien bijvoorbeeld? Dat maakt mij intens gelukkig. Net als moppentoppen met Willem. Deze combi maakt het werken bij SDV al vanaf moment één zo prettig.”

Sterker nog...

“Dat voelde ik al voor ik hier kwam werken. Ik was aangenomen, had mijn eerste werkdag nog niet gehad en werd al uitgenodigd voor de kerstborrel. En ja, ik kreeg zelfs een kerstpakket. SDV is een attente werkgever. Van een geheel verzorgde vrijdagmiddaglunch en -borrel, tot de leukste uitjes en attenties met feestdagen of verjaardagen… Er wordt allemaal aan gedacht. De mens staat hier echt op nummer één. Je mag meedenken, je ontwikkelen en er wordt altijd gevraagd naar je thuissituatie. Zo vroeg een van de partners Cyril mij: “Heb je de babykamer al ingericht?” Dat had ik toen nog niet gedaan. Nu wel. Met het meubilair uit de babykamers van zijn zoons. Hoe mooi is dat!”

De mens staat hier echt op nummer één.

Luuk Fuselier
Bedrijfskundig adviseur