Processen verbeteren

Processen verbeteren, waar begin je?

Je wilt je processen verbeteren, maar waar begin je? Het is een vraag die wij vaak krijgen. Veel organisaties kunnen kleine verbeteringen in hun processen wel realiseren, maar een proces echt opnieuw inrichten is toch ingewikkelder. Dat komt omdat je vaak vanuit je eigen referentiekader naar je eigen processen kijkt, inside out.

Een andere vraag die belangrijk is, is wáárom wil je jouw processen verbeteren? Wat wil je precies bereiken. Merk je dat je levertijden oplopen, heb je veel nieuwe klanten of worden er relatief veel fouten gemaakt. De aanleiding voor jouw wens om je processen te verbeteren is belangrijk, omdat dit ook het succes van je procesverbetering bepaalt.

Investeer in het bepalen van de huidige situatie

Je maakt snel de fout om vanuit je enthousiasme direct over te gaan tot het verbeteren van je processen. Zonder de tijd te nemen om de huidige situatie goed in beeld te brengen. Daardoor realiseer je ongetwijfeld wel verbeteringen in je proces, maar de vraag is of je de volle potentie benut. Het is dan ook beter om eerst de huidige situatie goed in beeld te brengen. Want als je een goed beeld hebt van je huidige processen krijg je ook snel inzicht in het verbeterpotentieel.

Hoe verbetert SmitDeVries jouw processen?

Jij wilt je processen verbeteren. Met die wens gaan wij stap voor stap met jou en je collega’s aan de slag. Uiteraard door eerst met jou te bespreken wat je wilt bereiken met deze procesverbeteringen. En wanneer het project voor jou geslaagd is. Dan starten we door jouw huidige processen in kaart te brengen. Welke kernprocessen zijn er binnen jouw organisatie? En welke processen moeten als eerste aangepakt worden?

Door de kernprocessen van jouw organisatie stap voor stap in kaart te brengen, ontstaat de huidige blauwdruk van jouw organisatie. Tijdens de gesprekken die we met jouw collega’s voeren, staan wij uitgebreid stil bij de huidige manier van werken. Wat werkt, en wat werkt niet? Waar lopen medewerkers tegenaan, hoe is de kwaliteit van de overdrachten tussen afdelingen en waar zitten (onnodige) wachttijden in het proces?

Met die informatie gaan wij aan de slag. Door onze ervaring kunnen wij snel knelpunten achterhalen. En omdat wij al bij veel verschillende bedrijven in de keuken hebben gekeken, kunnen wij verbetervoorstellen doen waardoor jouw processen efficiënter en effectiever worden.

Jij bepaalt

Hoe jouw processen er uiteindelijk uit gaan zien, dat bepaal jij als opdrachtgever. Wij bespreken de huidige situatie en ons voorstel tot de nieuwe processen met jou als opdrachtgever. Daardoor krijg je een goed beeld van de wijzigingen die wij voorstellen. Uiteraard stemmen we de nieuwe processen ook met jouw medewerkers af, waardoor er in ruime mate draagvlak is.

Als we samen hebben vastgesteld hoe de nieuwe, verbeterde processen eruit moeten zien, leggen wij de nieuwe processen vast. De definitieve processen bespreken we met jou en in dat gesprek adviseren wij je ook over de implementatie van de nieuwe processen. Want het zijn jouw medewerkers die uitvoering geven aan de processen en de mate van succes bepalen!

Related posts